Isnin, September 7

Tekanan Plus Stress

Dalam era kemodenan ini manusia semakin dihimpit dengan pelbagai masalah yang semakin merumitkan keadaan individu. Semakin mengejar untuk mendapatkan keselesaan hidup dan kemewahan sehingga sanggup melupakan tentang keadaan kesihatan diri sendiri.

Sebenarnya perkara ini telah banyak kali dibincangkan dan menjadi topik hangat pada masa ini. Tanpa disedari manusia semakin menjadi tidak tenteram, semakin tidak mesra, semakin kurang bijak mengendalikan hidup sendiri, pentingkan diri sendiri, bosan dengan hidup dan macam-macam masalah yang hanya disebabkan tekanan hidup atau lebih dikenali stress!

Bagaimana ianya berlaku dan apakah puncanya!?

Ada beberapa kemungkinan besar yang menyebabkan stress boleh berlaku kepada seseorang individu. Dan jika ia tidak dapat ditangani dengan bijaksana maka akan menjadi bertambah kronik dan bisa terjadi perkara yang lebih buruk dan diluar kawalan kita.

Antara punca utama stress adalah keadaan persekitaran yang tak serasi dengan penerimaan tubuh badan individu, tekanan yang datang dari pihak lain dan melakukan perkara-perkara yang diluar kemampuan.

Apakah tanda-tanda tekanan atau stress!?

Sama ada anda perasan atau tidak, terdapat beberapa tanda-tanda apabila seseorang itu telah berada dalam keadaan tertekan atau stress yang agak berat. Penting untuk kita mengetahui jika seseorang individu berada dalam keadaan stress kerana jika dikesan lebih awal dapat kita atasinya dan mengesan puncanya lebih awal.

Seseorang itu berada dalam stress yang agak tinggi apabila mereka sukar mebuat keputusan, sukar mengawal emosi, penolakan pendapat, hilang kepercayaan dan tidak tenteram. Jika semakin dibiarkan ia bisa menjadi bertambah buruk dan boleh menyebabkan penyakit seperti darah tinggi, diabetes dan jantung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan