Khamis, September 23

MENGAPA KITA PERLU MENGAWAL EMOSI DAN SENTIASA PERLU BERMOTIVASI..?





mosi adalah perasaan Anda.

Emosi perlu, kerana ia bertindak sebagai booster kepada motivasi dalam diri Anda.

Buktinya? Jika Ada hepi, gembira, suka, semua yang Anda buat jadi ringan, senang. Motivasi diri Anda meningkat.

Jika Anda muram atau simply tidak gembira, apa yang Anda buat semuanya jadi berat, Anda tak ada mood, Anda murung, ada saja yang tak kena. Motivasi Anda menurun, Anda tak ada motivasi langsung.

Dalam usaha Anda mengejar kejayaan, emosi positif perlu disemarakkan selalu. Elak emosi negatif, sebaliknya amalkan emosi positif. Berlakonlah menjadi orang dipenuhi emosi positif!

Emosi positif adalah emosi-emosi dalam senarai berikut:

* cinta
* sayang
* bersyukur
* terharu
* gembira
* suka
* seronok
* minat
* ikhlas

Manakala emosi-emosi negatif adalah emosi dalam senarai berikut:

* marah
* dendam
* sakit hati
* geram
* kecewa
* hampa
* tertipu
* benci
* riak
* meluat
* perasan bagus

Anda perlu tahu, dalam Anda berusaha mengejar kejayaan, Anda akan menemui perangkap-perangkap emosi. Perangkap emosi ni akan merubah Anda menjadi orang beremosi negatif.

Orang yang beremosi negatif, motivasi kekal sekejap saja.

Sehari suntuk, motivasi dalam dirinya hanya akan ada beberapa jam sahaja, selebihnya dipenuhi dengan emosi negatif seperti kecewa, hampa, marah yang akhirnya menjadikan orang tu ‘bad mood’.

Anda akan dipenuhi kemarahan, dendam, geram tak berkesudahan. Anda sendiripun tak sedar juga tak tahu yang Anda sedang berada dalam emosi itu.

Ada orang nak berjaya semata-mata untuk membuktikan yang dia boleh setelah kemampuannya diperlekehkan. Inilah salah satu contoh perangkap emosi negatif kerana ia mengandungi emosi dendam, iaitu rasa marah pada orang yang memperlekehkan kemampuan dirinya.

Ada orang nak berjaya, sebab dia nak merubah hidupnya, merubah diri, mahu mencapai satu tahap baru yang jauh lebih bagus dari tahap sekarang ini. Ini adalah contoh emosi positif

Tiada ulasan:

Catat Ulasan