Jumaat, Disember 24

ADA BEZA KE BERUSAHA JADI HEBAT DENGAN BERUSAHA DIPANDANG HEBAT...?

Ada orang berusaha keras
untuk menjadi hebat,
sementara yang lain hanya
ingin dipandang hebat.
Ada beza antara keduanya?

Golongan yang pertama akan terus
mengikhlaskan niat,
mencipta kehebatan seperti
dikehendaki Allah dan
Rasul serta sentiasa sedar akan
kelemahan diri dan membaikinya.

Golongan kedua akan terus tenggelam dalam
pujian dan pengiktirafan manusia.
Merasa hebat, dipandang hebat,
tapi indah khabar dari rupa.

Selalunya orang yang ingin
dipandang hebat
hanya akan menyandarkan
kehebatannya pada orang lain.
Ertinya mereka sentiasa merasa kagum dengan diri sendiri
padahal kehebatan sebenarnya terdapat pada orang lain.

Mereka itu mungkin diri kita sendiri yang suka
diiktiraf berdasarkan kepada orang-orang yang kita kenal,
ataupun orang-orang yang mengenali kita.
Misalnya kita dikenali oleh tokoh negara atau seseorang
yang diketahui kehebatannya, kita akan mula merasa
bahawa kita juga harus menerima pengiktifaran yang sama.

Kita mula berbicara "Ah, aku kenal Menteri Besar tu",
"Oh, Sheikh tu kenal aku kau tahu". Jadi, apa masalahnya?
Masalahnya ialah kita hilang nilai-nilai
kehebatan diri sendiri
kerana hanya suka menyandarkan
kehebatan kita pada diri orang lain.
berusahalah menjadi orang
yang memang hebat,
bukan hanya dipandang hebat.
- sumber i luv islam -

PENGAJARAN YANG PERLU KITA DAPAT...
ini satu lagi cerita besar
dalam sistem sosial kita
mahu hebat
nampak hebat
DUDUK DIBAYANG2
KEHEBATAN ORANG LAIN.
hari ini mari kita
mulakan kehebatan diri sendiri pada awal tahun 2011.
sebab dihujung segala kebagusan kita
adalah tindakan.

KECEWA..APA ERTINYA PADA DIRI ANDA...?

Pernahkah anda merasa kecewa?
Pernahkah anda merasa hampa?
Pasti, selagi kita bernama manusia,
selagi sampan kehidupan ini kita dayung di lautan

kehidupan di dunia yang penuh dengan dengan
ombak dugaan dan taufan ujian,
semestinya rasa yang menyakitkan itu
pernah hinggap di dalam hati kita,
Mengapa harus ada rasa kecewa?
Mengapa perlu ada airmata duka?
Dan bagaimana pula kecewa itu boleh lahir?
Bukan kah indah hidup ini seandainya tiada derita?

Pertanyaan-pertanyaan sedemikian
selalu benar mengetuk pintu benak kita,
di saat kita dilanda rasa kecewa.
Benar, bukan?
Dan memang benar juga,
bahawa tidak ada kecewa
yang menggembirakan atau diundang.

Kecewa berasal kegagalan
kemahuan ditunaikan.
Dengan adanya tuntutan, kemahuan ataupun kehendak
diri dan hati yang tidak dipenuhi ataupun tidak
dipenuhidengan sempurna.
Tuntutan, kemahuan ataupun kehendak
dalam diri manusia
adalah tidak ada batasnya.

Adakalanya, kita meletakkan harapan kita
pada sesuatu ataupun pada
sesama manusia, yang mana kemudiannya
kita dihempap rasa hampa kerana
harapan kita itu tidak terlaksana.

Maka dengan itu, sebaik-baik tempat untuk kita gantungkan
sejuta harapan adalah kepada Allah s. w. t. Kerana
Dia tidak pernah menghampakan kita hambaNya
yang lemah tak bermaya.

Sekalipun apa yang
diberinya tidak seiring dengan apa yang kita idamkan,
namun, bagi mereka yang telah tanamkan pohon taqwa
dan harapan kepada Allah s. w. t., akan menyedari
dan memahami bahawasanya, Allah itu, Maha Mengetahui....
tidak akan diberikan sesuatu, melainkan hanya untuk
kebaikan kita, hambaNya yang hina...

LIHATLAH DUNIA ANAK SULONG COMEL....





Pada 21 Disember 2010(Selasa) pukul 8.25 pagi, seekor lagi lembuku yang aku namakannya Comel, akhirnya selamat melahirkan anaknya yang sulung....anak jantan..setelah puas mencari nama yang sesuai untuk anak Comel ni...akhirnya aku menamakannya Tuah.

Tuah, banyak mewarisi warna badan ibunya....ada tompok putih di atas kepalanya. Ekornya pelik sikit bagi aku...sebabnya ada tiga warna pada ekornya..wana coklat, putih dan hitam. Tuan, anak lembu aku yang paling comel setakat aku bergelar penternak lembu selama ni...

Comel, amat sayangkan Tuah, kalu ada lembu2 aku yang lain cuba rapat ngan Tuah, Comel akan menghalangnya...Kesian lembu aku yang bernama Hensom. Sebelum Comel beranak, pada Comel le Hensom bermanja...ke mana je Comel pergi pasti ada si Hensom..Hensom telah kehilangan ibunya(Mila) sejak berumur 5bulan...Tetapi sejak Comel ada si Tuah....Hensom rasa tersisih dan Comel xlagi sayang dan amik berat pasal hensom.....sekarang ni..Hensom keseorangan, Comel akan menanduk2 Hensom kalu Hensom cuba rapat pada Tuah @ Comel...Ke mana Hensom nak pergi dan dengan sapa lagi Hensom nak menumpang kasih ekkk...

Aku tau, hensom dah anggap Comel mcm pengganti ibunya, aku dapat tengok seringkali Hensom cuba melayan Si Tuah mcm adik kandungnya tapi Comel seolah2 dah buang jauh2 Si Hensom dari mendapat kasih sayang darinya......Hensom, sekarang ni baru berumur 8bulan, cian dia...sekarang ni....g mana2 sendirian je....kurang mendapat kasih sayang...tengok tu...wana dia coklat2 kehitaman...xpuas bermanja ngan mak, baru nak bermanja ngan Comel, Si Tuah plak lahir.....malang sungguh nasib si Hensom...

Comel dah lupakan diri sejak ada si Tuah, tapi Tuah anak yang baik, dia baik ngan semua lembu2 aku...semua lembu2 tu suka berkawan ngan dia, termasuk le Mimi Lolo, walaupun sering kali disondol oleh Comel, Mimi Lolo tetap xsering untuk terus mendekati Tuah...

Aku harap Comel akan berubah dan kembali mencadi Comel yang dulu..yang mesra dengan lembu2 aku yang lain...Comel semua sahabat2mu amik berat pasal ko....berbaik2 le ngan lembu2 tu...idup le ngan ceria dan bahagia....aku mau korang semua mcm dulu2 sepakat dan saling sayang menyayangi....

Satu lagi aku nak bagitau lembu2ku sekelian....aku amat sayang pada korang semua....cepat2 le membiak dan beranak pinak....aku teringin nak jadi JUTAWAN LEMBU...hehehehe

Rabu, Disember 22

MIMI LOLO BUAH HATIKU....




Pada 16 Disember 2010(Hari Khamis)..Minah lembu betinaku yang berwArna putih bertompok2 itam selamat beranak...ni anaknya yang ke2, anak sulungnya,jantan...yang aku namakannya Pak Itam dah berumur 2thn awal bulan 12 baru2 ni...kali ini Minah mendapat anak betina plak....Warna baby baru ni xsama ngan warna badan Minah...mungkin ikut bapa dia kot....wana coklat pekat c ikit sedangkan WANA BADAN mINAH WANA PUTIH DAN BINTIK2 PUTIHkali anak minah aku tengok mcm hyper aktif sangat..xmacam Pak itam masa kecik2 dulu, hari pertama lagi nak menghilangkan diri hampir setengah hari aku dan adik2 mencari di merata2 tempat...xberjumpa...Minah sampai serak2 suara memanggil "MIMI LOLO, MIMI LOLO" .....lupa nak bagitau nama...baby baru tu MIMI LOLO...aku namakan dia nama mcm tu sebab dia ni pelik sgt, agresif dan hyper aktif..mungkin ada yang perasan nama tu sama ngan nama makanan donat gergasi yang menarik warnanya..lagipun sedap rasanya...sekali dengo nama mcm nama gadis red indian...yang lasak dan agresif....

Setelah seharian mencari rupa2nya upa2nya Mimi Lolo g mengorokkan diri di dalam semak dekat pokok durian kebun jiran sebelah umah abah aku.....bila aku cuba hampiri dia....dia melompat2 tetiba je....terperanjat beruk rasanya..ingatkan apa bendanya tadi...yelah dalam semak mcm2 ada..ulo ke, babi ke mcm2 lagi le....xpadan ngan betina....lincah betul....

Walaupun geram tengok gelagat Mimi Lolo mcm tu tapi aku hepi sangat sebab dia cergas dan sihat....risau gak..bulani ni asyik ujan je...takut dia kesejukan tp setakat ni dia dapat sesuaikan diri ngan cuaca dan Minah dapat menjaga Mimi Lolo ngan cemerlang....aku tau...Minah ibu yang penyayang dan sentiasa melindungi Mimi dari sebarang bahaya....setiap kali MIMI LOLO berada jauh je ngan Minah suara minah akan kedengaran memanggil2 nama Mimi lolo dan Mimi Lolo akan kembali ngan segera kepada Minah....itu dikatakan naluri keibuan dan kasih sayang semula jadi antara ibu dan anak.....


Pak Itam ..lembu aku yang wana itam.....Pak Itam... tu melompat2 kegembiraan..sebab dapat adik baru...Pak Itam dah bujang dah....dah 2thn dah pandai mengawan....pantang nampak betina pasti bergelora nafsu mudanya.....darah muda le katakan....warnanya itam berkilat dan gagah perkasa tentu banyak lembu2 betina yang tergoda ngan kehensomannya....


Seronok tgk gelagat dua beranak ni.....ilang jap rasa risau dan masalah yang melanda fikiran......Ada lagi seekor lembu aku yang sedang bunting....tinggal tunggu hari je ni....Si Comel...perut dia dah membuyut...bunting anak sulung...xde pengalaman...ingatkan comel beranak lebih awal dari Minah upa2nya Minah dulu beranak....tiap2 pagi pas je solat subuh...aku mesti g tgk lembu2 tu dah beranak ke lom......xsabo nak tgk Anak Comel...wana apa ek..adakah secantik comel?

Ahad, November 14

MENUAI KEJAYAAN UPSR 2010

11 Nov 2010, tarikh yang amat mendebarkan warga pendidik di setiap sekolah rendah...terutamanya guru-guru yang mengajar murid-murid tahun 6....debaran di dada guru-guru lebih hebat dari debaran murid-murid dan ibu bapa....ibarat masa menuai tanaman yang telah dijaga ngan penuh kasih sayang dan perhatian dengan harapan akan membuahkan kejayaan.

Kejayaan dalam UPSR amat penting bagi setiap guru untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran mereka dan mengkaji kelemahan dalam P&P yang perlu diperbaiki untuk lebih cemerlang pada masa2 akan datang.....Walaupun xde apa2 hadiah yang mereka dapat hasil kejayaan mereka memperolehi seramai mana pun murid dapat 5A dalam UPSR...yang dapat nama guru besar dan GPK sekolah je....kami cuma untuk kepuasan diri je....

Dalam usaha menuai kejayaan yang hebat banyak bergantung dalam kerja berpasukan antara guru, Pentadbiran skolah yang TOLERANSI ibu bapa dan murid-murid yang terlibat...kadang2 pihak pentadbiran sekolah yang xpandai menjaga ati guru--guru yang amat byk berkorban ni....pihak pentadbiran hanya tau hasilnya je..TETAPI tak cuma menyelami masalah, menyentuh ati kami, memudahkan kerja kami....sebenarnya xperlu kekerasan, paksaan dalam menjalankan tugas, sepatutnya pihak pentadbiran sekolah kalu tidak boleh bersama2 kami dalam setiap program yang dianjurkan sekurang2nya memudahkan karenah birokrasi dan tidak terus menerus mencari salah guru jika berlaku kelemahan.....kami juga manusia biasa, kadang2 mcm kanak2 juga perlukan sedikit penghargaan dan perhatian untuk terus bersemangat menabur bakti....Bak kata pepatah " andai kata kita tidak boleh membantu tolong jangan menambah kesusahan kami....

Kepada rakan2 guru..terutamanya guru-guru tahun 6....sentiasa tabahkan ati, kuatkan semangat, biarpun kita gagal @ hasil tuaian 5A tahun ini tidak berapa memuaskan...jangan putus asa...kita Guru Pembina bangsa...kita Arkitik Kehidupan Modal Insan Negara....semuanya terletak di tangan kita...masa depan negara bangsa...

Biar apapun rintangan yang melanda di hadapan kita, Guru besar yang tidak memahami perjuangan kita, GPK yang syok sendiri dalam membuat program yang sentiasa menganggap kita robot yang tidak mempunyai perasaan, ibu bapa yang tidak memberi kerjasama....

APA YANG AMAT PENTING....rapatkan gandingan antara kita...kita perlu ada pasukan "TEAM yang Sehati, Sejiwa terutamanya sesama guru tahun 6....kita yang menjalan akan dasar....kita yang lebih arif siapa murid kita.....apa masalah kita....luahkan setiap masalah....cari jalan penyelesaian bersama....YAKIN DAN PERCAYALAH kita akan berjaya jika kita sentiasa bersatu....

SERAPKAN SEMANGAT BOLA DALAM KEHIDUPAN

keinginan untuk berjaya
BOLEH DIKAITKAN MACAM
MAIN BOLA
semua dalam permainan bola
mesti ada dalam diri kita.
mesti ada pemain yang bersemangat
mesti ada tiang gol untuk dijaring kemenangan.

KITA MULAKAN BEGINI.
untuk main bola
tentunya semua nak menang.
UNTUK MENANG.
kita mesti ada gaya macam pemain bola
yang biasanya menang.
ADA KEMAHUAN
ADA SKILL
ADA JURULATIH
ADA LATIHAN.

setelah semua lengkap
MASUK KE PADANG
ini macam media perjuang sebenar.
PERJUANGAN BERMULA
dengan semangat
dengan kemahiran yang ada

KENA INGAT
bukan mudah untuk menjaring gol
sebab ' pentahanan lawan ' yang tentunya
MENYUKARKAN KITA.

untuk itu pasukan yang hebat
seharusnya ada srategi yang hebat.

INI TENTUNYA
melibatkan ketahanan emosi dalam yang kuat
tidak mudah ' kalah ' sebelum kalah.
DAN PERCAYALAH
untuk berjaya bukan kerja sorang2
ianya melibatkan team.

kita memerlukan orang lain untuk jaring gol.
UNTUK ITU MARI KITA TGK BOLA
lihat dan tafsirkan bagaimana
hebatnya pasukan
yang sedia beraksi.

TENTUNYA SEMUANYA ADA
komitmen dan disiplin

SETIAP KEJAYAAN DAN KESENANGAN

Seringkali hati kecil mengadu sakit,
seringkali jiwa meratap hiba.
Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa,
kadangkala menewaskan semangat yang ada.
Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa
betapa kita dipinggirkan.

Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang
bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat
hanyalah jalan suram di hadapan.
Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan
ketentuan yang diciptakan.
Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu
sendu airmata mengaburkan kewarasan.
Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan
dan rasukan syaitan.

Kita hanya nampak jalan mudah untuk
melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih
kematian sebagai penyelesaian.
Pernahkah sekali kita
memahami alam?
Mengapa Tuhan hadirkan
pelangi selepas hujan?
Mengapa Tuhan tumbuhkan
bunga selepas kering-kontang?

Hanya daripada benih hitam yang kusam,
apabila disirami hujan lantas berbunga cantik.
Maka tersenyumlah alam.
Betapa indahnya aturan Tuhan.

Mengapa tidak ada
hujan berpanjangan
atau sinar mentari yang menyinari alam?
Mengapa harus ada putaran alam
seperti hitam malam dihiasi bintang?
Mengapa untuk tidak ada
sekaligus dalam satu masa?
Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu?
Jawabnya senang.

Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan,
dugaan dan rintangan.
Mengecapi kebahagiaan
memerlukan pengorbanan.

Setiap kesenangan akan ada bayaran.
Contohnya Tuhan hadirkan pelangi yang indah
dan kicau burung yang menyanyikan
kedamaian selepas hujan.
Biar hujan di dalam hati,
pasti ada pelangi yang menanti.
InsyaAllah.

Rabu, Oktober 27

Awas! cemburu boleh sebabkan mata buta

Awas! cemburu boleh sebabkan mata buta

beberapa minggu lepas, saya baca bahagian Jurnal Metro, dilaporkan baru-baru ini dalam satu kajian oleh pakar psikologi di Universiti Delaware, Amerika Syarikat mendapati cemburu boleh menyebabkan masalah penglihatan. Kumpulan pengkaji tersebut menyimpulkan pandangan wanita yang memiliki api cemburu mudah terganggu disebabkan kecelaruan minda sekaligus sukar untuk focus kepada apa yang sedang dilihat mahupun dicari.

ermm padanlah orang perempuan selalu lupa. Mereka kuat cemburu rupanya. hehe. opsss!!!

Dr. Lihanna Borhan, Pensyarah Jabatan psikologi, UIAM dipetik berkata:

“Kajian ini ada benarnya. Pernah berlaku di Barat, seorang lelaki yang baru bergelar bapa mendakwa dia buta selepas melihat isterinya menyusukan bayinya yang baru lahir. Dia mempunyai masalah penglihatan yang teruk. Selepas sesi kaunseling, pakar psikologi mendapati lelaki itu terlalu cemburu dengan anaknya yang sedang disusukan oleh isterinya...”

“Namun selepas lelaki itu dapat mengikis perasaan cemburunya, penglihatannya kembali beransur pulih…”

Alamak biar betul ni? begitu sekali kesannya bila diri dikuasai perasaan cemburu yang melampau. Sampaikan matapun boleh menjadi buta. Tapi bagi akulah, kes lelaki atas tu rasanya bukan saja dah melampau tapi terlampau-lampau gilerrrr cemburunya. Ada juga rupanya manusia sebegitu ya. Aduhai kasihan baby tu.

Aku tertanya-tanya, jika benarlah cemburu boleh sebabkan mata menjadi buta, maka benarlah selama ini, ungkapan yang sering digunakan iaitu “cemburu buta”. Cemburu boleh menyebabkan buta!!

Oleh itu, kepada rakan-rakan pembaca.. AWAS!!! JANGAN CEMBURU BUTA OKEY! bahaya ni… cemburu celik okey je. hehe

Khamis, September 23

MENGAPA KITA PERLU MENGAWAL EMOSI DAN SENTIASA PERLU BERMOTIVASI..?





mosi adalah perasaan Anda.

Emosi perlu, kerana ia bertindak sebagai booster kepada motivasi dalam diri Anda.

Buktinya? Jika Ada hepi, gembira, suka, semua yang Anda buat jadi ringan, senang. Motivasi diri Anda meningkat.

Jika Anda muram atau simply tidak gembira, apa yang Anda buat semuanya jadi berat, Anda tak ada mood, Anda murung, ada saja yang tak kena. Motivasi Anda menurun, Anda tak ada motivasi langsung.

Dalam usaha Anda mengejar kejayaan, emosi positif perlu disemarakkan selalu. Elak emosi negatif, sebaliknya amalkan emosi positif. Berlakonlah menjadi orang dipenuhi emosi positif!

Emosi positif adalah emosi-emosi dalam senarai berikut:

* cinta
* sayang
* bersyukur
* terharu
* gembira
* suka
* seronok
* minat
* ikhlas

Manakala emosi-emosi negatif adalah emosi dalam senarai berikut:

* marah
* dendam
* sakit hati
* geram
* kecewa
* hampa
* tertipu
* benci
* riak
* meluat
* perasan bagus

Anda perlu tahu, dalam Anda berusaha mengejar kejayaan, Anda akan menemui perangkap-perangkap emosi. Perangkap emosi ni akan merubah Anda menjadi orang beremosi negatif.

Orang yang beremosi negatif, motivasi kekal sekejap saja.

Sehari suntuk, motivasi dalam dirinya hanya akan ada beberapa jam sahaja, selebihnya dipenuhi dengan emosi negatif seperti kecewa, hampa, marah yang akhirnya menjadikan orang tu ‘bad mood’.

Anda akan dipenuhi kemarahan, dendam, geram tak berkesudahan. Anda sendiripun tak sedar juga tak tahu yang Anda sedang berada dalam emosi itu.

Ada orang nak berjaya semata-mata untuk membuktikan yang dia boleh setelah kemampuannya diperlekehkan. Inilah salah satu contoh perangkap emosi negatif kerana ia mengandungi emosi dendam, iaitu rasa marah pada orang yang memperlekehkan kemampuan dirinya.

Ada orang nak berjaya, sebab dia nak merubah hidupnya, merubah diri, mahu mencapai satu tahap baru yang jauh lebih bagus dari tahap sekarang ini. Ini adalah contoh emosi positif

SIAPA YANG KEJAM....SEBENAR2NYA...?



Pada saya, hidup ini tak pernah kejam.

Tak pernah langsung. Life is not cruel!

Orang yang berkata bahawa hidup ini kejam, sebenarnya adalah orang yang tak pernah terfikir untuk menghargai apa yang ada padanya seperti kesihatan tubuh badan, kebolehan berfikir, anggota badan yang sempurna, kawan-kawan yang mengelilinginya juga makanan yang mengisi perutnya.

Hidup akan jadi kejam pada kita apabila kita kejam pada diri sendiri.

Kita kejam pada diri sendiri apabila kita tidak pernah terfikir untuk memajukan diri kita sendiri, bahkan tidak pernah maju walaupun orang di sekeliling kita memaksa diri kita untuk maju semaju-majunya.

Jika di fikir, sebenarnya kitalah yang kejam pada hidup kita kerana kita tidak melihat ke atas, iaitu melihat kepada pencapaian-pencapaian tinggi yang pernah
di capai oleh orang lain sebelum kita.

Bangkitlah, sedarlah dari malas yang panjang.

Sabtu, September 18

CERITA LAMA YANG MASIH PERLU KITA BACA DAN HAYATI...




Pernah diadakan satu perlumbaan yang begitu menakjubkan
iaitu pertandingan menyeberang air terjun Niagara di Amerika.

Peserta perlu menyeberangi air terjun dengan berjalan
di atas seutas tali dan menggunakan sebatang
tiang sebagai pengimbang
Sejak pertandingan bermula ramai perserta mencuba.dan gagal.
Berbekal pengalaman, seorang lelaki berjaya
menyemberangi air terjun dengan penuh keyakinan.

Lelaki itu berjaya menarik perhatian ramai
dengan keberaniannya.
Tidak lama selepas itu - lelaki itu dicabar semula sebagai
membukti kejayaannya tadi bukan kerana nasib semata2.

SEBELUM ITU LELAKI ITU MENGEMUKAKAN
BEBERAPA SOALAN KEPADA PENONTON.
saya akan menyemberangi air terjun sekali lagi.
tetapi saya ingin bertanya
adakah saudara2
semua percaya saya boleh melakukan.
percaya.kata penonton

jika saudara2 percaya siapakah yang
sanggup menyeberang bersama saya.
semuanya terdiam sehingga
seorang budak kecil menyatakan kesanggupan.

AKHIRNYA LELAKI INI BERJAYA SEKALI LAGI
MENYEMBERANGI AIR TERJUN
INI BERSAMA BUDAK KECIL INI.
budak kecil itu ditanya oleh penonton selepas itu.
kenapa adik mempercayai lelaki itu.
KERANA DIA ADALAH BAPA SAYA

Moral di sebalik cerita
terdapat perbezaan diantara
percaya dan kepercayaan.
penonton tadi digambarkan sebagai percaya
budak kecil digambarkan sebagai satu bentuk kepercayaan.

PERCAYA
bermaksud penyerahan diri yang tidak lengkap
terhadap apa yang kita percayai.
hidup sekadar percaya tidak menuntut komitmen.

KEPERCAYAAN
penyerahan diri yang disertakan dengan komitmen
dan penyerahan secara menyeluruh dan pasrah
berasaskan kepada akal fikir.

DALAM KONTEKS KITA
kita percaya dalam banyak hal.
ramadan mesti puasa.
masuk waktu mesti sembahyang
perempuan ( ada diantaranya ) keluar pekan
mesti pakai tudung.
percaya ini negara islam
percaya ini negara orang melayu

HAKIKATNYA
bezanya diantara orang yg ada
percaya
kepercayaan
kita fikirkan.....

Sabtu, September 11

KENALI RACUN DAN PENAWAR MASALAH DIRI KITA



Racun pertama : Menghindar
Gejalanya, lari dari kenyataan, mengabaikan tanggung jawab,
padahal dengan melarikan diri dari kenyataan

Antibodinya : Realitas
Cara : Berhentilah menipu diri. Jangan terlalu serius dalam
menghadapi masalah kerana rumah sakit jiwa sudah
dipenuhi pesakit yang selalu mengikuti kesedihannya dan
merasa lingkungannya menjadi sumber kecewa.
Jadi, selesaikan setiap masalah yang dihadapi
secara betul dan yakinilah
bahwa segala sesuatu yang terbaik .

Racun kedua : Ketakutan
Gejalanya, tidak yakin diri, tegang, cemas yang antara lain boleh
disebabkan kesulitan keuangan, konflik perkawinan,
kesulitan seksual.

Antibodinya : Keberanian
Cara : Hindari menjadi diri yang bergantung pada kecemasan.
Ingatlah 99 persen hal yang
kita cemaskan tidak pernah terjadi.
Keberanian adalah pertahanan diri paling ampuh.
Gunakan analisis intelektual dan carilah solusi masalah
melalui sikap mental yang benar.

Racun ketiga : Egoistis
materialistis, agresif, lebih suka meminta daripada memberi.

Antibodinya : Bersikap sosial.
Cara : Jangan mengeksploitasi teman.
Kebahagiaan akn diperoleh
apabila kita dapat menolong orang lain.
Perlu diketahui orang yang tidak mengharapkan apapun
dari orang lain adalah orang yang
tidak pernah merasa dikecewakan.

Racun keempat : Berfikiran Negetif
Gejalanya berhenti satu fasa, membuat diri kita
merasa jenuh, bosan, dan tidak bahagia.

Antibodinya : Ambisi
Cara : Teruslah hidup , ertinya kita terus
berimpian di masa depan kita.

Racun kelima : Rasa rendah diri
Gejala : Kehilangan keyakinan diri dan kepercayaan diri serta
merasa tidak memiliki kemampuan bersaing.

Antibodinya : Keyakinan diri.
Cara : Seseorang tidak akan menang bila sebelum
berperang yakin dirinya aka kalah.
Bila kita yakin akan kemampuan kita,
sebenarnya kita sudah mendapatkan separuh
dari target yang ingin kita raih.
Jadi, sukses berawal pada saat kita yakin
bahwa kita mampu mencapainya.

Racun keenam : Narsistik
Gejala : Kompleks superioritas, terlampau sombong, kebanggaan diri palsu.

Antibodinya : Rendah hati.
Cara : Orang yang sombong akan dengan
mudah kehilangan teman,
kerana tanpa kehadiran teman, kita tidak akan bahagia.
Hindari sikap sok tahu. Dengan rendah hati,
kita akan dengan sendirinya mau mendengar orang lain
sehingga peluang 50 persen sukses sudah kita raih.

Racun ketujuh : Mengasihani diri
Gejala : Kebiasaan menarik perhatian, suasana yang dominan,
murung, menghunjam diri, merasa menjadi
orang termalang di dunia.

Antibodinya : Sublimasi
Cara : Jangan membuat diri menjadi neurotik,
terpaku pada diri sendiri.
Lupakan masalah diri dan hindari untuk
berperilaku sentimentil dan terobsesi
terhadap ketergantungan kepada orang lain.

Racun kelapan : Sikap bermalas-malasan
Gejala : Apatis, , melamun,
dan menghabiskan waktu dengan
cara tidak produktif, merasa kesepian.

Antibodinya : Kerja
Cara : Buatlah diri kita untuk selalu mengikuti
jadual kerja yang sudah kita rencanakan sebelumnya
dengan cara aktif bekerja.
Hindari kecenderungan untuk membuat
keberadaaan kita menjadi tidak
bererti dan mengeluh tanpa henti.

Racun kesembilan : Sikap tidak toleran
Gejala : Fikiran picik, angkuh, antagonisme terhadap
agama tertentu, prasangka religius.

Antibodinya : Kontrol diri
Cara : Tenangkan emosi kita melalui seni mengontrol diri.
Amati mereka secara intelektual.
Tingkatkan kadar toleransi kita.

Racun kesepuluh : Kebencian
Gejala : Keinginan balas dendam, kejam, bengis.

Antibodinya : Cinta kasih
Cara : Hilangkan rasa benci.
Belajar memaafkan dan melupakan.
Kebencian merupakan salah satu emosi negatif
yang menjadi dasar dari rasa ketidakbahagiaan.
Orang yang memiliki rasa benci biasanya juga
membenci dirinya sendiri kerana membenci orang lain.
Satu-satunya yang dapat melenyapkan rasa benci adalah cinta.
Cinta kasih merupakan kekuatan hakiki
yang dapat dimiliki setiap orang.

Apa yang boleh kita pelajari dari petikan ini
semua orang nak bahagia
jarang kita mendengar
orang bercakap
ALANGKAH BAHAGIANYA
AKU TAK BAHAGIA.
kita kongsikan .

KESAN BEBAN EMOSI


Pada saat memberikan kuliah tentang Management Stress,
Stephen Covey mengangkat segelas air dan
bertanya kepada para siswanya:
“Seberapa berat menurut anda kira-kira segelas air ini?”
Para siswa menjawab mulai dari 200 gr sampai 500 gr.
“Ini bukanlah masalah berat mutlaknya,
tapi tergantung berapa lama anda memegangnya,”
“Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah.
Jika saya memegangnya selama 1 jam,
lengan kanan saya akan sakit.
Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh,
mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya.

Beratnya sebenarnya sama,
tapi semakin lama saya memegangnya,
maka bebannya akan semakin berat.”
“Jika kita membawa beban kita terus menerus,
lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi.
Beban itu akan meningkat beratnya,”
“Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut,
berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi.”
Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala,
agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi.
Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini,
tinggalkan beban tersebut.”
“Bukan beban berat yang membuat kita Stress,
tetapi lamanya kita memikul beban tersebut.” .

Moral di sebalik cerita

tekanan kerja dan persekitaran semasa ini.
saya mengalami stress yang amat teruk
satu pengalaman yang cukup

DIKONGSIKAN
BERATNYA BEBAN ITU
BERGANTUNG BERAPA LAMA
KITA MEMEGANGNYA.
saya mengeluarkan sebahagian besar
punca tekanan dalam hidup.
sekadar untuk meletakkan sahaja.
penyusunan rakan pembantu
dikerja lapangan.
mengemaskini rakan maya
di blog dan di FB.

HARI INI.
bila saya mahu mengangkat semula.
persekitaran yang pernah menjadi beban emosi.
jawapan yang cukup mudah
En AMirul Ummar pernah ' mengeluarkan ' kami.
untuk apa kami bersama lagi.

UNTUK ITU
kesempatan terbaik dihari ini dan seterus
saya mengalami proses menambahbaikkan diri
dalam keadaan yang cukup menarik
SELAMAT HARI RAYA.

Jumaat, Ogos 27

BILA KEKECEWAAN MENGUASAI DIRI




Pernahkan Anda mengalami kekecewaan? Pernahkah Anda merasa dikecewakan? Tentu setiap orang pernah merasakan kekecewaan, entah disebabkan oleh apapun juga. Kecewa kerana pekerjaan, kecewa kerana pasangan hidup, kecewa kerana merasakan ketidakadilan, kecewa kerana perbezaan, kecewa kerana ketidakpastian dan banyak sekali kekecewaan yang lain, yang apabila dikumpulkan kekecewaan itu tidak akan cukup dalam tulisan ini.

Kekecewaan adalah suatu perasaan yang sangat manusiawi, sangat wajar dialami dalam kehidupan ini. Hidup tanpa kekecewaan juga hambar rasanya, tidaklah komplek hidup tanpa rasa kecewa. Kekecewaan juga penting sebagai pupuk dalam pertumbuhan kehidupan, tanpa pernah mengalami kecewa maka hidup rasanya kurang afdal.
Yang terpenting dari rasa kecewa adalah bukan terfokus pada kekecewaan itu sendiri, tetapi buah positif dari kekecewaan. Rasa kecewa tidak selamanya mengakibatkan hal-hal yang negatif walaupun kadang buah dari kekecewaan dapat sangat merosak bahkan dapat membuat orang khilaf kerana merasakan kekecewaan yang sangat dalam.

Kekecewaan memang sukar untuk dihindari selama perjalanan kehidupan. Kekecewaan kadang diakibatkan dari orang-orang yang terdekat bukan dari orang-orang yang jauh. kekecewaan juga itu dapat datang kerana ketidakpuasan. Ketidakpuasan atas apa yang diinginkan tetapi tidak tercapai. Ketidak puasan dalam bidang pekerjaan entah kerana situasi kerja yang kurang kondusif atau kerana lemudahan dan layanan yang berbeza, semua itu dapat mengakibatkan kekecewaan. Kekecewaan dapat mengakibatkan keseronokan dan produktiviti menurun, semangat kerja menurun dan hasilnya dapat mengakibatkan performance secara keseluruhan tidak mencapai target yang ditetapkan.

Kesan positif dari kekecewaan adalah ketabahan kita untuk membuat semuanya menjadi semakin baik. Kekecewaan dimaknai secara positif sebagai suatu kesempatan yang indah sebagai peluang untuk lebih maju. Kalau kecewa kerana diakibatkan oleh orang-orang dekat maka kekecewaan tersebut dimaknai untuk memperbaiki hubungan menjadi semakin baik dan berkualiti. Menjadikan kekecewaan tersebut sebagai perbaikan dalam berkomunikasi dan memahami pihak lainnya menjadi lebih utuh. Selain hal tersebut buah positif dari rasa kecewa adalah pengampunan. Ketika kekecewaan begitu hebat dipertahankan maka hal tersebut akan menjadi akar kepahitan dalam hidup. Ketika akar kepahitan tersebut tidak segera dihilangkan, maka akibatnya akan sangat mendalam, tidak hanya bagi diri sendiri tetapi juga bagi orang disekitar kita. Oleh kerananya akar kepahitan tersebut sangat berbahaya maka yang wajib dan harus dilakukan adalah melepaskan pengampunan, sekecewa apapun hati kita.

Memang sukar untuk mengampuni, tetapi itu adalah ubat yang paling mujarab dalam mengatasi kekecewaan. Terhadap siapapun Anda dikecewakan, ampunilah. Sehebat apapun Anda dikecewakan maka ampunilah, tidak peduli siapapun orang itu. Mungkin itu adalah suami atau isteri Anda, insane yang anda sabgat cintai@sayangi, pihak atasan, pekerja bawahan, rakan kerja atau mungkin juga terhadap orang yang tidak Anda kenal sama sekali.

Kekecewaan memang sungguh menyakitkan, tetapi tanpa rasa kecewa kita juga tidak dapat menikmati indahnya kehidupan. Justru dengan kekecewaan itu maka kita dituntut untuk menjadi hidup lebih baik dan lebih berkembang . Kecewa bukan untuk dipelihara atau untuk senjata menyakiti diri sendiri atau orang lain, melainkan kecewa sungguh sangat indah apabila diwujudkan sebagai tanda kedewasaan dalam menikmati suatu masalah dan menghadapinya dengan hati yang lapang.

Khamis, Ogos 26

MEMORI DI SKMK




SELAMAT TINGGAL SKMK
Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita…..sedo xsedo dah hampir 12thn aku di SKMK….bermacam2 kenangan pahit dan manis aku lalui di sini……..
Kebanyakannya kenangan indah dan manis utk dikenang seumo idup Cuma di akhir2 riwayat perkhidmatan aku di sini..ada sedikit cerita sedih timpa menimpa…..TETAPI benar kata pujangga jika hidup kita selalu indah kita tidak dapat belajo apa2 dari tiap kejadian…kita sentiasa membuat kerja2 rutin hari demi hari……
Pada sahabat2 seperjuangan yang sealiran arus perjuangan di SKMK teruskan usaha murni anda semua…jika saying dan cintakan SKMK buat apa yang anda rasa MEMANGNYA ANDA BUAT UTK SKMK….bukan mengikut sahaja apa kehendak Pihak Pentadbiran SKMK….SKMK ibarat kapal yang kita, kehidupan kita…….xsemestinya ketua sentiaa betul sepanjang masa….adakalanya kesialapan berlaku, jangan ada perasaan takut untuk menegur tiap kepincangan yang berlaku…jika ingin melihat SKMK SENTIASA MENCIPTA KECEMERLANGAN…..
Aku merasa bangga kerana pernah menjadi sebahagian dari Warga SKMK, sama2 membina kecemerlangan yang berlaku di SKMK dan sangat berbangga kerana meninggalkan SKMK ketika SKMK berada di Puncak Kecemilangannya…bukan di zaman kejatuhan…..aku sesungguhnya AMAT2 TIDAK SANGGUP BERADA DI SKMK DI ZAMAN KEJATUHANNYA….di mana warganya tidak bersatu, mempunyai barisan kepimpinan yang kuku besi dan gila kuasa……
Maafkan aku sahabat2ku….terpaksa meninggalkan kalian semua….aku meninggalkan kalian bukan kerana nak melarikan diri dari masalah@ lari dari tanggungjawab…..kalian semua sedia faham apa yang aku alami tika dan saat ini….
Sebagai manusia biasa…aku juga tidak dapat tidak mempunyai masalah tersendiri….aku berbeza dari kalian semua…..adat le jika jadi satu manusia yang berbeza dari orang lain…….jadi bualan rakan, fitnah dan dicap insan yang mencemarkan imej organisasi pendidikan ……aku membawa diri keluar dari SKMK kerana aku tidak mahu kalian semua terpalit dengan masalah yang aku hadapi…..
Kalian tau betapa sukarnya bile terpaksa membuat pilihan untuk keluar dari SKMK….bukan mudah..hanya Allah tau apa yang aku rasa bile terpaksa buat keputusan ini…..Tp apa guna jika dapat terus berada di SKMK jika….kita rasa kita tidak lagi diperlukan……., terus terang aku katakana pada kalian semua…tiada pengalaman yang paling pahit dari ADANYA PERASAAN KITA TIDAK LAGI DIHARGAI OLEH INSAN2 YANG DULUNYA MENGHARGAI DAN MEMPERCAYAI KITA…..bagaimana kita nak bekerja jika kita sentiasa dicuriga oleh lawan dan kawan?
Apa yang penting dalam kehidupan ini ialah perasaan seronok dalam melakukan kerja dan suasana kerja yang ceria dan tiada prasangka dan PIHAK PENTADBIRAN yang toleransi……kalau semuanya telah tiada….tiada keseronokan, tiada saling percaya mempercayai dan pentadbiran yang kuku besi….baik berhijrah ke tempat baru….kita harus dan semestinya tahu bile kita harus melangkah pergi…xperlu orang lain membuka pintu dan menghalau kita keluar dengan cara amat memalukan kita…
TERIMA KASIH SAHABAT2 kalian banyak membantu aku selama aku berkhidmat di SKMK…jasa dan budi kalian sentiasa AKU KENANG SENTIASA….
BAGI MUSUH2 YANG BERPURA2 JADI SAHABAT AKU….tahniah misi anda dah tercapai….sesiapa saja yang menyumbang kepada perkara ini berlaku….jangan terlalu bangga dengan pencapaian anda setakat ini….semuanya MASIH BELUM SELESAI…..SEBENARNYA IANYA BARU SAHAJA BERMULA…..Allah penuh dengan Keadilan untuk semua…….
Bagi sesiapa yang suka dan gembira sangat dengan berita aku disingkirkan dari SKMK…..moga2 anda menikmati saat2 indah ini selagi masih boleh tersenyum lebar dan diberi masa untuk bergembira oleh Allah…..Anda semua bukannya terlalu sempurna untuk terus memfitnah dan memporak perandakan hidup saya…..
Masanya akan tiba…..ujian untuk anda….Cuma nasihat aku bile ujian itu tiba pastikan kalian semua menghadapinya lebih tenang dan lebih redha dari apa yang aku buat selama ini…..Kita xtau sejauhmana kita hebat selagi kita tidak benar2 diuji oleh Allah dalam menghadapi masalah2 yang benar2 mencabar tahap kesabaran, keyakinan pada Allah, kekuatan mental dan fizikal…….
Berdoalah kalian semoga tidak diuji seperti mana aku diuji…..seandainya kalian menghadapi masalah yang sama seperti yg aku alami selepas ini……jangan malu2 mintalah nasihat dari aku….masa tu baru kalian tau betapa sakitnya hati dan perasaan tika saat itu…..baru kalian tau apa yang aku rasa masa tu…..
SLAMAT TINGGAL SKMK…..1 JANUARI 2000 HINGGA 16 OGOS 2010…….

Isnin, Ogos 23

tolong hentikan GANGGUAN SESKUAL TERHADAP LELAKI



Kita dengo banyak pihak kata
sudah2 le melakukuan ganggun seksual terhadap wanita
Tapi sedar atau tidak sebenonya wanita yang kerap melakukan gangguan seksual pada golongan lelaki...
Bila kita komen lebih2 nanti mereka kata....

ko tak tahu fesyen lah.
ko ketinggalan zaman
ZAMAN ko LAIN.
itu sekadar cerita2 panas
bila bersama anak remaja
yang suka berfesyen yang kadang2
cukup untuk menjadikan
KITA SEBAGAI PENJAGA @ Pemegang Amanah
TAKUT UNTUK MELIHAT
SETERUSNYA.

Moral Cerita
terlibat dalam bidang pendidikan begini
menjadikan aku seorang yang amat2
sensitif fesyen semasa remaja
REMAJA POSITIF
REMAJA NEGETIF
DARI TUDUNGNYA
DARI BAJUNYA
DARI SELUARNYA
DARI PERHIASANNYA.
cukup untuk dikatakan
SEMUANYA ADALAH PERBANDINGAN
kita kemana seterusnya.

TIDAK KETERLALUAN DIKATAKAN
pakaian adalah cerminan siapa kita
pakaian adalah cerminanan budaya kita
pakaian adalah cerminan kepercayaan kita.

NASIHAT UNTUK DIRI SENDIRI
kita semakin tidak ada banyak pilihan
dengan perubahan persekitaran.
terutamanya dari segi fesyen semasa.
persoalan sejauhmana ianya
mampu diselarikan dengan
keperluan
AGAMA
BUDAYA.
mari kita fikirkan.

Khamis, Ogos 19

JIKA AKU CUMA ADA HARI INI JE....




Inilah harinya aku masih berpeluang untuk mengatakan yang baik-baik sahaja, menghindari bercakap perkara yang dilarang, mengherdik, dan juga memperkatakan keburukan orang lain.

Hanya hari ini aku berpeluang untuk memerhatikan kebersihan tubuhku, kekemasan penampilanku, kehalusan tuturkataku dan perilakuku.

Aku akan berusaha sekuat tenaga untuk taat kepada Allah, mengerjakan sembahyang yang sesempurna mungkin, membekali diri dengan sembahyang sunat, berpegang teguh pada ajaran Al-Quran, mencatat segala yang mendatangkan manfaat buatku.

Aku hanya mempunyai hidup yang pasti hari ini, sebab itu aku akan menanamkan dalam hatiku semua nilai keutamaan dan mencabut darinya pohon-pohon kejahatan serta ranting-rantingnya yang berduri tidak kira sifat takbur, ujub, riya’, buruk sangka dan lain-lain.

Hanya hari ini aku akan menghirup udara kehidupan maka aku akan berbuat baik kepada orang lain dan menghulurkan tangan kepada sesiapa pun. Aku akan menziarahi mereka yang sakit, menghantar jenazah, menunjukkan jalan yang benar bagi yang tersesat, memberi makan kepada orang yang lapar, menolong orang yang sedang kesusahan, membantu orang yang dizalimi, meringankan penderitaan orang yang lemah, mengasihi mereka yang menderita, menghormati orang-orang alim, menyayangi kanak-kanak dan berbakti kepada ibubapa.

Aku hanya akan hidup hari ini maka aku akan mengucapkan:-
”Wahai masa lalu yang sudah berlalu dan selesai, tenggelamlah kamu seperti tenggelamnya mataharimu. Aku tidak akan menangisi pemergianmu, dan kamu tidak akan melihatku termenung sebentar pun untuk mengingatimu. Kamu sudah meninggalkan kami samua, pergilah dan jangan kembali lagi”

”Wahai masa depan, engkau masih dalam keghaiban. Maka aku tidak akan bermain dangan khayalan dan memperjudikan nasib dangan hanya satu agakan. Aku juga tidak bakal memburu sesuatu yang belum tentu ada, sebab esok hari mungkin tidak ada sesuatu; esok hari adalah sesuatu yang yang belum diciptakan dan tidak ada satu pun darinya yang dapat disebutkan”.

Rabu, Ogos 18

SWEETMEMORY.....30 HARI SEBELUM AJAL MENJELMA...APA YANG ANDA INGIN KENANGKAN





Cubalah renungkan sejenak Sweet Memory terindah di dalam kehidupan Anda, sambil mengenang masa-masa yang indah tersebut. Misalnya masih teringat olehku suatu kenangan terindah sewaktu aku masih bersamanya, sewaktu aku masih menjalani hidup penuh dengan kebahagiaan, sewaktu cinta itu masih ada bersamanya, masih melekat erat dan masih memberikan senyumnya padaku…..Marilah kita bernostalgi sejenak sambil mengenang pada saat ketika kita khusus bangun tengah malam, kerana ingin melihat pertandingan gustii, atau dimana setiap petang rajin menonton .
Pada umumnya orang mudah mengenang kembali masa remajanya atau pada saat usia kegemilangan. Mengenang Date yang pertama dimana kita menonton atau makan bersama tersayang. Renungkanlah oleh Anda ketika masa bercinta kali pertama di sekolah/kuliah atau pada saat pergi bergembira di tempat yang romantik.

Sweet Memory tidak harus selalu ada kaitannya dengan percintaan, misalnya boleh juga pada saat kita pertama kali mengendarakan motor/mobil atau pada saat kita pentas atau pada saat merayakan pesta HUT ataupun pesta perkawinan dll-nya. Sweet Memory tidak tergantung dari usia buktinya mang Ucup masih mengalami banyak sekali Sweet Memories setelah usia kepala enam.

Sayangnya Sweet Memories ini tidak boleh diulang balik, kerana kita tidak boleh memutar balik jam waktu. Mungkin pada saat tersebut kita pernah merasakan sakitnya, kerana merasa dihianati, tetapi kalau direnungkan kembali, lebih banyak masa indahnya daripada sakitnya oleh sebab itulah kita senang mengingatnya kembali. Pengalaman negativ seseorang akan lebih mudah dan lebih cepat terlupakan, kerana kita lebih senang mengingat hal-hal yang menyenangkan dan positiv.

Menurut Profesor Wildschut dari Universitas Southampton, cara terbaik dan termudah untuk mengurangi beban stress kita ialah dengan cara "Mimpi kenangan lampau" atau mengingat kembali masa-masa indah; diwaktu yang lampau atau dalam istilah kerennya bersnostalgian. Hal ini tidak perlu kita lakukan secara nyata; cukup apabila kita boleh mengenang kembali semuanya di dalam otak kita.

Berdasarkan hasil penelitian ternyata 79% dari manusia di dunia ini minimum seminggu sekali secara langsung atau tidak langsung di ingatkan kembali akan masa lampaunya. Misalnya melalui musik, film, lokasi atau bertemu dengan orang-orang tertentu, bahkan dari wangi parfum pun orang boleh teringat kembali akan masa lampaunya.

Pada zaman dahulu kita belum memiliki keinginan untuk barang-barang seperti sekarang ini. Hidup kita dahulu jauh lebih sederhana dan jauh lebih bersahaja, tapi kita merasa lebih bahagia.

Pada saat itu kita masih boleh menikmarti kasih sayang ibu kita 100%, sebab seorang ibu, mengurus tugasnya sebagai ibu 100% jadi tidak hanya sekadar 10% seperti saat sekarang ini, kerana harus membantu sang suami mencari wang. Cubalah lihat keluarga mana yang masih boleh melaksanakan budaya makan baring seluruh keluarga ?

Semakin tua seseorang semakin banyak pulalah ia membicarakan mengenai masa lampaunya. Semakin tua seseorang semakin ia merasakan kesepian. Dengan bernostalgi kita boleh merasakan kembali bagaimana dahulu kita dikasihi maupun dihargai. Maklum pada saat tersebut, kita masih gagah, muda, cantik dan ganteng dibandingkan dengan sekarang dimana rambut sudah botak dan beruban, wajahpun sudah penuh dengan keriput. Jadi wajarlah apabila kita lebih senang mengenang akan masa emas atau masa jaya kita diwaktu muda

Sweet Memories adalah miliki kita satu-satunya yang paling indah yang tidak akan hilang dimakan waktu dan tidak boleh diambil oleh siapapun juga. Sweet Memories ini sudah menjadi sebahagian dari hidup kita yang dibawa ke manapun kita pergi. Percayalah pada saat Anda sedang merasa duka dan tidak tahu lagi apa yang harus Anda lakukan, selainnya berdoa, usahakanlah untuk mengingat kembali kenangan indah Anda. Pasti ini akan boleh menghibur Anda !

Moga-moga melalui tulisan ini saya boleh membangkitkan kembali Sweet Memories Anda. Melalui Sweet Memories ini; secara tidak langsung otak kita boleh liburan/istirahat sejenak dari segala macam stress maupun problem sehari-hari kita, bahkan boleh membuat panjang umur.

Isnin, Ogos 16

MOTIVASI DI SEBALIK SEMUA YANG BERLAKU DALAM DAIRI HIDUP KITA




AKU belajar, bahawa AKU
tidak dapat memaksa orang lain mencintai AKU.
AKU hanya dapat melakukan
sesuatu untuk
orang yang AKU cintai...

AKU belajar, bahawa susah
waktu bertahun-tehun untuk
membangun kepercayaan dan
hanya beberapa detik saja
untuk menhancurkannya...

AKU belajar, bahawa sahabat
terbaik bersama AKU dapat
melakukan banyak hal dan
kami selalu memiliki waktu
terbaik...

AKU belajar, bahawa orang
yang AKU kira adalah orang
yang jahat justru adalah orang
yang membangkitkan
semangat hidup AKU kembali
serta orang yang begitu perhatian pada AKU...

AKU belajar, bahawa
persahabatan sejati senantiasa
tumbuh walau dipisahkan oleh
jarak yang jauh.
Beberapa
di antaranya melahirkan
cinta sejati...

AKU belajar, bahawa jika
seseorang tidak menunjukkan
perhatian seperti yang AKU inginkan,
bukan berarti bahwa
dia tidak mencintai AKU...

AKU belajar, bahawa sebaik-
baiknya pasangan itu mereka
pasti pernah melukai perasaan AKU...
dan untuk itu
AKU harus memaafkannya.

AKU belajar, bahawa AKU
harus belajar mengampuni diri
sendiri dan orang lain,
kalau
tidak mau dikuasai perasaan
bersalah terus-menerus.

AKU belajar, bahawa lingkungan dapat
memengaruhi peribadi AKU,
tapi AKU harus bertanggung
jawab untuk apa yang telah
AKU lakukan...

AKU belajar, bahawa dua
menusia dapat melihat sebuah
benda, tapi kadang dari sudut
pandang yang bebeda...

AKU belajar, bahawa tidaklah
penting apa yang AKU miliki,
tapi yang penting
adalah siapa
AKU ini sebenarnya.

AKU belajar, bahawa tidak ada
yang instant atau serba cepat
di dunia ini, semua boleh
proses dan pertumbuhan,
kecuali AKU ingin sakit hati...

AKU belajar, bahawa AKU
harus memilih apakah
menguasai sikap dan emosi
atau sikap dan emosi itu yang
menguasai diri AKU...

AKU belajar, bahawa AKU
punya hak untuk marah,
tetapi itu bukan bererti AKU
harus benci dan berlaku
bengis...

AKU belajar, bahawa kata-kata
manis tanpa tindakan adalah
saat perpisahan dengan orang
yang AKU cintai...

AKU belajar, bahawa orang-
orang yang AKU kasihi
sering di ambil segera dari
kehidupan AKU...

APA PENDAPAT ANDA....? APA PULA PERASAAN ANDA?




dari sudut seorang wanita yang mengandung
anak luar nikah.
KEMANA HARUS DIADUKAN
sedangkan sistem semasa cukup untuk membuat
satu lagi label yang tidak sempurna.
bohsia.pompuan jahat.padan muka.
itulah orang dah cakap.
anak sial - malukan makayah.

PILIHAN SEMASA
tidak ada pilihan.
hanya ada satu pilihan.
hilangkah masalah semasa.
HASILNYA
HARI INI.
satu persatu kita dihidangkan cerita ini
seakan sudah jadi musim orang buang baby.
kita lihat dari sudut lain.
9 - 10 bulan dahulu dimana wanita ini.
hujung tahun.lazimnya kita dihidangkan
aktiviti demi aktiviti
cerita macam2 yang tidak sempurna.

Adakah kita tidak belajar dari sejarah?
selain dari persoalan pendidikan agama
satu lagi adalah sistem sosial persekitaran kita
sendiri yang seakan memberi galakan kepada
aktiviti begini terus dan terus berlaku.
Kita sebagai ibu bapa dan pihak berwajib...
jika kita sendiri menghidangkan chiken chop
dalam tudung saji tapi kita berharap
anak-anak kita makan nasi campur berlaukan ulam raja..
boleh ke tercapai apa yang kita impikan.....

Apakah bersediaan kita, perancangan kita demi anak bangsa kita,
lihat di sekeliling kita apa yg kita sediakan utk mereka...
semuanya merangsang kejadian ini dari terus berlaku, lagi dan lagi dan lagi...

Sapakah yang perlu kita salahkan dalam hal ini,
di sebuah negara yang mengamalkan hiburan
melebihi keperluan asasi yang sepatutnya disajikan
kepada anak2 di peringkat awal2 pembesaran mereka....


MARI KITA FIKIRKAN
sistem sosial yang bagaimana.

Isnin, Ogos 9

RAHSIA LELAKI YANG PERLU KITA FAHAMI ..

KEHARMONIAN perhubungan dua orang
insan bercinta berlandaskan
banyak faktor terutamanya kefahaman yang utuh.
Sikap saling bertolak-ansur menjurus kepada perhubungan yang lebih sihat dan kekal lama.

Dalam hubungan pasangan suami isteri mahupun kekasih adalah penting
mengenali suka duka dan pantang
larang sesama sendiri supaya
keintiman dapat diwujudkan secara spontan.
Jikalau golongan wanita mempunyai pantang tersendiri
seperti lelaki perlu setia atau,
kaum lelaki juga mempunyai topik sensitif sendiri.

Sememangnya lelaki penuh dengan ego tetapi
wanita tidak harus
mempermainkan ego mereka sehingga
menjejaskan hubungan yang indah harmoni.
Belajar memaksimumkan keegoan lelaki dalam cara
positif untuk lebih memenangi hatinya.

KITA KONGSIKAN FAKTA2 INI
Elak menceritakan ada seorang lelaki yang
secara diam meminati anda,
apatah lagi jika lelaki tersebut adalah bekas kekasih anda.
Membenci ibunya. Jikalau ada pun menyimpan perasaan kurang senang jangan
terlalu vokal meluahkannya. Meskipun si dia yang membuka cerita soal keburukan ibunya. Jangan cuba menokoh tambah sebaliknya bertindak tenang.
jikalau ingin memberi komen utarakan hal-hal
yang positif dan neutral sahaja.

Hal kecurangan yang pernah dilakukan tanpa pengetahuannya.
Ini akan menjejaskan kepercayaannya terhadap anda. Jangan sesekali memanjangkan
cerita kecurangannya terhadap anda.
Tidak mustahil dia akan mengulanginya.
Semakin usia lelaki bertambah, minat dalam kehidupan
seksual mungkin tidak sehebat seperti
pada awal perkahwinan dan mungkin
Juga ada perubahan.

Jangan cuba membandingkan hal itu
dengan kehebatan pada masa lalu.
Elak menceritakan kecurangan
sahabat anda terhadap suaminya.
Dia akan berfikir bahawa anda juga akan bertindak sedemikian
kelak dan meragui kesetiaan anda ataupun dia akan cuba
mengongkong atas sebab keselamatan
hubungan bersama anda.

Jangan membuat lelaki lemah semangat terhadap pekerjaannya.
Jika satu hari dia mengeluh tentang
majikannya yang bermasalah,
maka sokong dan bantunya mencari jalan penyelesaian.
Jangan terlalu mencampuri permasalahan tersebut.
Cukup sekadar mendengar dan memberi pendapat.
Lebih baik jangan bagi keputusan
sebaliknya berilah dia pilihan.

Cerai adalah perkataan yang paling harus
dihindari walaupun berlaku
perselisihan faham yang teruk.
Berpisah atau bercerai adalah
perkara yang jarang dimain-mainkan lelaki.

Elak membanding pendapatan apatah
lagi jika gaji anda lebih besar.
Ini akan menyinggung perasaan si suami dan
menjadi punca menimbulkan konflik dalam hubungan yang harmoni.
Pertemuan bersama teman membuatkan anda membuka hati
untuk berkongsi hal-hal persendirian.

Elakkan menceritakan hal itu
secara teliti kepada pasangan anda kerana lelaki
tidak gemar kisah mereka dijaja.

Apa pengajaran penting yg patut kita jaga dlm hal ini

kita memang berbeza dari awalnya
lelaki dan perempuan
mana pernah sama.
LELAKI ADA EGONYA

Isnin, Julai 26

APA PENDAPAT ANAK-ANAK KITA TENTANG KAWAN



Dia ke sekolah bersama kawan
Di dalam kela, duduk bersama kawan,
Sewaktu rehat, makam bersama kawan,
Balik dari sekolah bersaing dengan kawan,
Pagi ke sekolah untuk aktiviti ko kurikulum pun bersama kawan…

Untuk bermain di sebelah petang,
Diajaknya kawan,
Bila ada masalah dia bercerita dengan kawan,
Kalau untub berseronok pun mesti bersama kawan,
Bil telefon rumah meningkat pun kerana asyik bergayut dengan kawan,

Bila kita memperlekehkan kawannya,
Dia pasti akan marah,
Dia akan mempertahankan rakannya bermati-matian,
jika kita cuba mencalarkan imej kawannya,

Ada ketika pengaruh kawan mengatasi peranan kita dan guru-guru,
Kawan tempat mereka rujuk,
Cakap kawan adalah muktamad,
Nasihat guru dan ibu ayah akan didengar,
selagi tidak bercanggah dengan pandangan kawan-kawannya,
Teguruan ibu bapa dan guru tidak bererti jika bercanggah dengan pandangan kawannya…

Kawan adalah segala-galanya….

Di mana peranan kita dalam hal ini….
Kenapa perkara macam ini terjadi….
Di mana silapnya tindakan kita…

Apa hebatnya kawan-kawannya berbanding dengan diri kita ,
yang sejak dari kecil bersama anak-anak kita,
Masih adakah ruang dan peluang untuk kita perbetulkan kesilapan kita….
Adakah kita harus terus mendiamkan diri dan melihat sahaja perkara ini terjadi di depan mata kita….
Adakah kita boleh terima keadaan kita disisihkan oleh anak-anak dan kawan-kawannya mengambil alih semua peranan yang sepatutnya kita buat…..

Sama-sama kita fikirkan bersama….
Selagi ada ruang dan peluang perbetulkan segala kepincangan demi masa depan anak-anak kita …

Yang Seharusnya Melekat Di Diri Kita





Tulus
.
Tulus merupakan sifat yang paling disukai oleh semua orang. Ketulusan akan membuatkan orang lain merasa aman dan dihargai dengan kehadiran kita. Orang yang tulus tidak akan memperbodoh atau berbohong apabila berkata-kata. Sebaliknya sentiasa menyatakan kebenaran, tidak suka mengada-ngada, berpura-pura, mencari-cari alasan atau memutar belitkan fakta.
.
Prinsip tulus ialah “berkata benar walaupun pahit”. Namun begitu, adalah lebih sempurna jika sifat tulus ini digabungkan dengan kebijaksanaan. Supaya ketulusan tidak menjadi penyebab yang merugikan diri sendiri.
.
.
Rendah diri
.
Bukan rendah diri di atas kelemahan, tetapi merendah diri kerana kehebatan dan kekuatan. Inilah yang sukar dilakukan manusia . Hanya orang-orang yang berjiwa mantap mampu bersikap rendah diri. Ibarat padi yang semakin berisi semakin menunduk.
.
Orang yang bersikap rendah diri mampu mengakui dan menghargai keunggulan orang lain. Sikap seperti ini memberi akibat terhadap dua situasi.
.
Pertama, membuat orang lain yang lebih tinggi pangkatnya daripada kita untuk merasa segan dengan kita.
.
Kedua, membuat orang lain yang lebih rendah pangkatnya daripada kita untuk tidak merasa segan apabila berinteraksi dengan kita. Hebat bukan?
.
.
Setia
.
Kesetiaan merupakan satu sifat yang tinggi nilainya. Orang yang setia sentiasa dipercayai dan boleh diharapkan, selalu menepati janji, mempunyai komitmen yang tinggi, rela berkorban dan tidak berkhianat.
.
.
Berfikiran positif
.
Orang yang bersikap positif sentiasa berusaha melihat segala sesuatu dengan pandangan positif, meskipun dalam situasi yang buruk. Orang seperti ini lebih suka membicarakan kebaikan daripada keburukan orang lain, lebih suka membicarakan tentang harapan daripada kekecewaan, lebih suka mencari penyelesaian daripada berputus asa, lebih suka memuji daripada mengecam, dan sebagainya.
.
.
Selalu ceria
.
Bukankah semua orang dianugerahi wajah yang ceria. Oleh itu keceriaan tidak harus dinilai dari ekspresi wajah dan tubuh tetapi sikap dalaman (hati).Orang yang ceria adalah orang yang dapat menikmati hidup, tidak suka mengeluh dan selalu berusaha meraih kegembiraan. Dia juga mampu mentertawakan situasi, orang lain, juga dirinya sendiri. Dia mempunyai potensi untuk menghibur dan mendorong semangat orang lain.
.
.
Bertanggungjawab
.
Orang yang bertanggungjawab akan melaksanakan kewajipannya dengan bersungguh-sungguh. Andai melakukan kesalahan, dia berani mengakuinya. Ketika mengalami kegagalan, dia tidak akan mencari kambing hitam untuk disalahkan. Bahkan kalau dia merasa kecewa dan sakit hati, dia tidak akan menyalahkan siapapun. Dia menyedari bahwa dirinya sendirilah yang bertanggungjawab atas apa pun yang dialami dan dirasakannya.
.
.
Percaya kepada diri sendiri
.
Rasa percaya kepada diri sendiri memungkinkan seseorang itu menerima dirinya sebagaimana yang dianugerahkan oleh Allah swt, menghargai dirinya dan menghargai orang lain. Orang yang percaya kepada diri sendiri mudah menyesuaikan diri dengan lingkungan dan situasi yang baru. Dia tahu apa yang harus dilakukannya dan melakukannya dengan baik.
.
.
Pemaaf
.
Kebesaran jiwa dapat dilihat dari kemampuan seseorang memaafkan orang lain. Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan. Ketika menghadapi kesulitan dia tetap tegar, tidak membiarkan dirinya hanyut dalam kesedihan dan kekecewaan.
.
.
Selalu menganggap semuanya mudah
.
Orang yang menganggap hidup ini ringan. Dia tidak suka membesar-besarkan masalah kecil. Bahkan berusaha mengecilkan masalah-masalah besar.Dia tidak suka mengungkit masa lalu dan tidak mau khuatir dengan masa depan. Dia tidak mahu memeningkan kepala dan memberi tekanan kepada diri sendiri dengan masalah-masalah yang berada di luar kemampuannya.
.
.
Empati
.
Empati adalah sifat yang sangat mengkagumkan. Orang yang mempunyai sifat empati bukan saja merupakan seorang pendengar yang baik tetapi juga dapat menempatkan diri di tempat orang lain. Ketika berlaku konflik dia akan selalu mencari jalan keluar terbaik bagi kedua belah pihak. Dia juga tidak suka memaksa pendapat dan kehendaknya sendiri. Dia selalu berusaha memahami dan mengerti perasaan orang lain

RENUNGAN UNTUK KITA..


Al-kisahnya seorang jutawan telah menulis satu wasiat barang siapa yang dapat menjaganya di dalam kubur setelah beliau mati nanti akan diwarisi separuh dari harta peninggalannya. Lalu ditanya pada anak-anak semua adakah mereka sanggup menjaganya di dalam kubur nanti. Lantas menjawab anak, mana mungkin kami sanggup menjagamu wahai ayah kerana pada masa itu ayah sudah pun menjadi mayat.
.
Selang keesokan dipanggil semua adik-beradiknya dan beliau berkata, "Wahai adik-adikku sekalian sanggupkah kamu menjaga akan daku setelah aku mati nanti bersama selama 40 hari di dalam kubur yang kuhias indah seperti banglo mewah ini dan aku juga akan memberi setengah daripada harta ku kepada di antara kamu yang sanggup bersamaku."
.
Adik-adiknya pun menjawab, "Wahai abangku, adakah engkau sudah gila mana mungkin manusia sanggup bersama mayat selama itu di atas bumi inikan pula di dalam tanah."
.
Lalu dengan sedih jutawan tersebut membawa diri ke kamarnya. Beliau masih bertegas dengan hajatnya yang ingin ditemani di dalam kubur nanti apabila beliau sudah mati nanti. Dipanggil setiausahanya supaya diuar-uarkan di dalam akhbar dan media akan wasiatnya itu.
.
Akhirnya sampai jugalah hari di mana jutawan tersebut kembali ke rahmatullah. Kuburnya dihias indah dan digali seperti sebuah banglo di dalam tanah yang mempunyai kemudahan harian selama 40 hari.
.
Pada waktu yang sama seorang Tukang Kapak yang sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu diberitahu kepada isterinya apakah dia perlu mengambil kesempatan ini untuk menjadi kaya.
.
Isterinya berkata, "Wahai suamiku, apalah sangat menjaga mayat tersebut selama 40 hari dibandingkan kerja-kerjamu di dalam hutan bertemu harimau dan hantu bajang ketika menebang kayu. Lagi pun makanan disediakan"
.
Tukang kayu tersebut dengan tergesa-gesalah ke rumah jutawan tersebut untuk memaklumkan kepada waris jutawan tersebut akan niatnya.
.
Keesokan harinya dikebumikanlah jenazah jutawan tersebut walaupun mendapat bantahan dari orang-orang yang tahu akan agama. Si Tukang Kapak tu pun ikut sekali turun ke dalam tanah bersama kapaknya.
.
Setelah tujuh langkah para hadirin meninggalkan tanah perkuburan maka datanglah Munkar dan Nakir ke dalam kubur tersebut.

Si Tukang Kapak yang tahu sedikit pasal agama menyedari akan siapa yang hadir itu pun menjauhkan diri dari mayat jutawan tersebut.

Terdetik di fikirannya bahawa sudah tiba masanya jutawan tersebut akan disoal oleh Munkar dan Nakir.
.
Tetapi sebaliknya yang berlaku, Munkar dan Nakir telah menuju ke arahnya dan lalu berkata.
"Apa yang kau buat di sini?"
"Aku menjaga mayat tersebut selama 40 hari untuk mendapat setengah harta wasiatnya"
" Apa harta yang kau ada sekarang?" "
"Aku cuma ada sebatang kapak ini sahaja untuk mencari rezeki"
"Dari mana kau dapat kapak ni?"
"Aku membelinya"
Lalu hilanglah Munkar dan Nakir di hari pertama di dalam kubur tersebut.
.
Hari kedua di tanya pula,
"Apa yang kau buat dengan kapak ni?"
" Aku menebang pokok untuk dijadikan kayu api untuk dijual"
.
Hari ketiga di tanya lagi pasal kapak tersebut.
"Pokok siapa yang kau tebang dengan kapak ni?"
'Kat hutan mana ada orang punya pokok"
"Adakah kau pasti?"
Lalu hilang lagi Munkar dan Nakir.
.
Hari ke empat ditanya lagi,
"Adakah kau potong pokok tersebut dengan kapak ini ukurannya dan beratnya sama untuk dijual?"
"Aku potong cincai-cincai je, mana boleh ukur sama rata"
Lalu hilang dan muncul Munkar dan Nakir tersebut selama 39 hari dan soalannya tetap sama berkisarkan kapak tersebut.
.
Di hari terakhir yang ke 40, datanglah Munkar dan Nakir sekali lagi bertemu dengan Tukang Kapak terebut.
.
Berkata Munkar dan Nakir , "Hari ini hari terakhir aku bersamamu buat seketika tapi aku akan bertanya pasal kapak ini" Belum sempat Munkar dan Nakir menyoal beliau, si Tukang Kapak tersebut telah melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut. Lalu di perhatikannya begitu ramai orang sudah menantikan kehadirannya untuk keluar dari kubur tersebut.
.
Si Tukang Kapak tersebut dengan tergesa-gesa keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata, "Ambillah korang semua harta tersebut dan aku tidak menginginkannya lagi"
.
Sesampai di rumahnya lalu si isteri bertanya "Wahai suami ku, di manakah setengah harta peninggalan jutawan tersebut?"
.
Maka jawab si Tukang Kapak, "Aku tidak mahukannya lagi. Sedangkan harta aku yang ada kat dunia ini hanya kapak. Tapi apa yang di soal Munkar dan Nakir selama 40 hari semuanya hanya pasal kapak ini. Apa akan jadi sekiranya harta aku begitu banyak. Bagaimana dapat aku menjawabnya"
.
p/s samada kisah ini betul atau rekaan saya tidak pasti tetapi apa yg pasti ia membuat kita berfikir sejenak dan merenung perjalanan kehidupan ini..

Marah itu umpama api di dapur hati.. Jangan terlalu nanti hangus, jangan tiada nanti dayus..



Setiap orang pasti ada rasa marah. Marah itu fitrah manusia yang dibekalkan Allah swt dalam setiap diri manusia. Cuma apakah marah itu akan membawa kepada kebaikan kalau kita dapat mengawalnya. Apakah ia membawa kepada kemusnahan kalau kita gagal mengawalnya.
Rupa-rupanya marah itu bukan untuk dihapus tetapi marah itu untuk diurus.
Bagaimana kita menguruskan kemarahan kita?
.
.
Marah itu adalah perasaan, sebab itu untuk berjaya dalam hidup ini, kita mestilah mencuba bersungguh-sungguh supaya perasaan bekerja untuk kita bukan kita bekerja untuk perasaan kita.
Ada kajian yang menunjukkan perasaan marah itu akan lebih memudaratkan dalam diri kita sendiri berbanding dengan orang yang kita marah. Sebab itu awas kalau kita terlalu marah-marah kita sebenarnya membakar diri kita sendiri. Kita akan lebih terbakar berbanding dengan orang yang kita marahkan.
.
.
Marah itu daripada api. Sifat tabie kemarahan itu ialah ia membakar dan panas. Dalam kajian sains, apabila sesuatu benda bersifat pepejal, cecair atau gas dipanaskan, molekul-molekul didalamnya akan berlaga sesama sendiri dan menjadi tidak stabil.
Begitulah juga dengan hati kita, ia menjadi tidak stabil semasa kita marah. Oleh sebab itu apabila marah ini berasal daripada api dan syaitan juga berasal daripada api, maka itu kita mudah dikuasai syaitan.
Jadi berhati-hatilah dalam mengawal kemarahan. Jangan kita terlalu nanti hangus, jangan tiada nanti kita menjadi dayus.
.
.
Mengapa Allah swt mengurniakan rasa marah ini didalam diri manusia. Rupa-rupanya marah itu juga satu anugerah daripada Allah kerana dengan adanya rasa marah, timbul dalam diri kita hendak memperjuangkan sesuatu.
Dalam Islam misalnya ada perkara-perkara yang sangat penting seperti agama, nyawa, harta, keturunan dan sebagainya. Kalau perkara-perkara ini diperkotak-katikkan dan diancam, kita mesti rasa marah.
Apabila agama Islam dihina, syariat diperkotak-katikkan dan umat Islam ditindas, marah kerana benar dan besar adalah marah yang terpuji.
.
.
Tapi sayangnya kita selalu marah pada perkara-perkara yang kecil dan remeh temeh. Kita akan menjadi marah bila diri kita dikritik atau dikata. Ini adalah marah yang dikeji.
Padahal menurut Imam Ghazali, salah satu cara kita melihat aib kita ialah dengan mendengar apa kata musuh kita. Seharusnya kita membuka pintu hati kita dan menilai kritikan atau kejian musuh kita.
Apakah benar ada pada diri kita. Kalaulah kritikan itu sesuatu yang benar, Alhamdulillah..hakikatnya Allah menegur kita melalui musuh kita.
Selagi kita ada ruang untuk menegur, selagi itulah kita ada ruang untuk memperbaiki diri kita.
.
.
Namun mungkin kita ada berhadapan dengan kritikan yang tidak benar atau tidak adil iaitu kritikan yang bukan membina tetapi meruntuh.
Maka anggaplah ia sebagai ujian. Sebenarnya orang itu hendak menguji kita.
.
.
Jadi marilah kita mengenalpasti kemarahan kita.
Apakah marah yang terpuji yang patut diteruskan atau marah yang dikeji yang bersifat peribadi lagi remeh temeh yang harus dihentikan dengan serta merta.
.
.
Mari kita tuluskan marah kita kerana Allah swt.

Mari kita luruskan marah kita berpandukan syariat yang dibenarkan oleh Allah.

Mari kita uruskan marah kita pada tahap dan kadar mengikut batas-batas akhlak Islamiah.

LIHATLAH KE DALAM DIRI


"Jika engkau ingin mengetahui kedudukanmu disisi ALLAH swt,
maka perhatikanlah bagaimana kedudukan ALLAH
.
pada dirimu...
.
.
Lihatlah kekuatan hubungan nuranimu denganNYA,
.
Perhatianmu pada hal-hal yang diredhaiNYA,
.
Kebencianmu pada segala sesuatu yang dimurkaiNYA,
.
Bantuanmu pada hamba-hambaNYA
.
Dan usahamu untuk menjauhi makhlukNYA yang buruk.
.
Inilah cara untuk mengetahui kedudukanmu disisi ALLAH...
.
.
Janganlah engkau ukur kedudukanmu
.
atau kedudukan orang lain disisi ALLAH
.
dengan amal-amal lahiriah...
.
.
Amal-amal lahiriah tidak dapat dijadikan pedoman,
.
sebab orang baik dan jahat juga mengamalkannya."
.
.
- Al-Habib Muhammad ibn Abdullah Al-Aydrus

Sabtu, Julai 24

PELAJARAN UNTUK HARI INI



Pada suatu pagi
di satu sekolah menengah,
ada seorang pelajar
bertanya pada seorang guru
yang sedang mengajar.
Ketika itu,
guru tersebut
sedang menyentuh
mengenai kasih dan sayang
secara am.

Dialog di antara pelajar dan guru
tersebut berbunyi begini:-

Pelajar : Cikgu, macam mana kita
nak pilih seseorang yang terbaik
sebagai orang paling kita sayang?
Macam mana juga
kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?
Emmm...baiklah.
Sekarang kamu buat
apa yang saya suruh.
Ikut je ye...
mungkin kamu akan dapat
apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...
apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah
yang berada di luar kelas
sekarang juga.
Kamu berjalan di atas rumput
di situ dan sambil
memandang rumput
di depan kamu,
pilih mana yang
PALING cantik
tanpa menoleh
ke belakang lagi
walaupun sekali.
Dan kamu petiklah
rumput yang
PALING cantik
yang berada
di depan kamu tersebut
dan selepas itu
bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok.
Saya pergi sekarang
dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila
pelajar tersebut balik semula ke kelas,
tiada pun rumput yang berada di tangannya.
Maka
cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya
berjalan di atas rumput dan sambil
memandang rumput yang berada di situ,
saya carilah rumput yang paling cantik.
Memang ada banyak yang cantik
tapi cikgu kata
petik yang paling cantik
maka saya pun terus berjalan ke depan
sambil mencari yang paling cantik
tanpa menoleh ke belakang lagi.

Tapi sampai di penghujung padang ,
saya tak jumpa pun yang paling cantik.
Mungkin ada di antara
yang di belakang saya sebelum itu
tapi dah cikgu cakap
tak boleh menoleh ke belakang semula,

jadi tiadalah rumput
yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya,
itulah jawapannya.
Maknanya,apabila
kita telah berjumpa
dengan seseorang
yang kita sayang,
janganlah kita
hendak mencari lagi
yang lebih baik
daripada itu.
Kita patut
hargai orang
yang berada
di depan kita
sebaik-baiknya.
Janganlah kita menoleh
ke belakang lagi
kerana yang berlaku tetap
dah berlaku.

Dan semoga yang berlalu
tidak lagi berulang.
Jika kita berselisih faham
dengan orang
yang kita sayang itu,
kita boleh perbetulkan
keadaan dan cuba teruskan
perhubungan tersebut

walaupun
banyak perkara
yang menggugat
perhubungan
tersebut.

Dan ingatlah
orang yang kita
sayang itulah
kita jumpa paling cantik
dan paling baik
pada MULAnya

walaupun nak ikutkan
banyak lagi
yang cantik dan baik
seperti rumput tadi.

p/s : Justeru itu,
sayangilah orang yang berada
di sekeliling kita
dengan tulus dan ikhlas...

SEMUANYA KERANAMU GURUKU


Jika kita ingin berjaya,
jangan sekali-kali
kita menghina orang
yang pernah mengajar kita

sekalipun dia menyakiti kita.
Sentiasalah berdoa
untuk guru
kerana doa
akan menambah
barakahnya ilmu
yang diterima.

Apabila kita berdoa
untuk guru, hati guru
akan menjadi lembut
dan akan mengajar
dengan sempurna.

Percayalah
apabila guru menyayangi kita,
pelajaran akan mudah hadam
dan dapat dihayati dengan baik.

Pelajaran yang sempurna dihayati
sudah tentu mudah dihadapi
semasa peperiksaan.

Apabila guru menyayangi murid
sudah tentu dia akan
memberi keutamaan kepada murid
yang disayanginya untuk dibantu.

Sekeras mana sekalipun
hati seorang guru itu,
atau nsegarang mana sekali pun
guru itu, apabila
berdepan dengan murid yang baik
dan hormat padanya,

InsyaAllah,hatinya akan
menjadi lembut untuk menyayangi murid tersebut.

Pokoknya,
doakanlah guru-guru
kita kerana berdoa
untuk orang lain itu
adalah lebih mustajab

disamping kita
mendapat habuan
yang sama dengan orang

yang kita doakan.

Apalagi
yang kita doakan
itu adalah
guru kita.