Ahad, Mei 24

Melayu Bangsaku





Korang semua kenal x Kamal Effendi..ala yang tu...dlm gambo tu..kalu tak silap aku dia ni pakar penganalisis Jenayah Aku rasa terpanggil untuk menulas apa pendapat dia dlm blog dia..betul apa yg dia cakap mcm kat bawah nie..orang bangsa kita juara dlm bab org bangsa lain xnak...tapi bab mengumpul kekayaan dan mempunyai hart..miliki harta, kereta mewah, gudang perniagaan dan menguasai sektor ekonomi..hancus...ekk kat mana silapnya ekk adakah kita hanya orang melayu yang tidak mengamalkan cara hidup islam dalam kehidupan kita..Setau aku yang tak berapa mendalam ilmu agama ni..kalu orang islam seseorang tu akan menjaga maruah diri, keluarga, masyarakat dan agamanya dalam setiap tingkah laku yang dibuat. Salah sapa ekk..malu rasanya bila ditanya dan diperli oleh orang bukan islam..kenapa orang melayu yang mengaku dirinya islam..perangai lebih teruk dari orang bukan islam...

Alahai melayu

Hisap dadah paling ramai- Melayu
Merempit paling ramai- Melayu
Ponteng sekolah paling ramai- Melayu
Ponteng kerja paling cekap- Melayu
Meniru paling tekun - Melayu

Tak Melayu hilang di dunia!! Bahkan!! (yang gelap kusam jugak diisi oleh kaumku tanpa gagal.)

Jangan salah faham. Melayuku masih tebal setebal maluku. Cumanya, aku melayu yang gigih memilih jalan hidupku; biar dunia mengejarku dan bukan aku yang mengejarnya! Atau melayumu sekadar layu sebelum berkembang?

Perlu apa ada kalau sekadar berani dan berjaya menyentap kegagalan dari rahang kejayaan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan