Sabtu, Mei 9

Anda dan tabiat anda.



Analogi 1
Ada seorang budak, suka makan aiskrim! Aiskrim vanilla. Dari kecil, mak ayah budak ini, sudah ajar dia makan aiskrim. Malah tiap kali dia minta, budak ini pasti dapat aiskrim yang dikehendaki. Tapi dalam pada tu, ada juga aiskrim yang beliau tak suka : mint ! Aiskrim mint ni katanya buat rasa sejuk sangat dan tak selesa.


Bila budak ni dah besar, dia adalah seorang penggila aiskrim. Bukan lagi penggemar. Tapi penggila! Semua jenis aiskrim dia suka. Makan. Kecuali aiskrim mint. Tetap tak suka.


Analogi 2
Abdullah adalah berketurunan Melayu-China. Beliau menetap di Hulu Langat. Membesar dalam persekitaran Melayu, Abdullah sudah sebati dengan adat resam orang Melayu. Malah gayha hidup orang Melayu juga amat di titik beratkan. Dari sudut makanan, semua di makannya. Malahan, petai, jering, pun di makannnya! Tapi ada satu yang Abdullah tak gemar. Yakni durian. Katanya, busuk!


Anda Membentuk Tabiat Anda
Dalam kes pertama, budak itu semasa kecil sudah dilingkungi kepercayaan bahawa aiskrim mint itu tak sedap. Dan terlalu berangin. Malahan, budak itu terus membesar dengan kepercayaan bahawa aiskrim mint tu tak sedap. Jadi apabila sudah besar, dia tetap berpegang kepada kepercayaan itu.


Kes kedua, Abdullah dari kecil tak suka makan durian. Busuk katanya! Tapi Abdullah tidak mempunyai masalah dengan petai, jering! Pelik? Kan ke pertai dan jering lagi berbau? Jika dilihat dari kecil lagi, Abdullah sudah tak mahu mencuba durian, sudah kata durain itu busuk. yang lain semuanya ok. kecuali durian :)


Ringkasnya, penerapan fikiran negatif ( aiskrim mint sejuk , durian busuk ) , itu telah sebati dalam diri mereka. Menjadi pemikiran yang digunakan berulang kali dalam kehidupan mereka. Dan akhirnya menjadi sebahagian daripada tabiat mereka. Menyebabkan akhirnya mereka tak mahu cuba pun durian itu setelah dewasa, dengan kepercayaan durian berbau busuk! Sedangkan sebenarnya ia tidak seteruk itu


Cuba anda renungi diri anda. Lihat tabiat-tabiat anda, mengapa ia menjadi tabiat anda? Bukankah asalnya fikiran anda? Dan lihat juga bagaimana anda boleh construct semula pemikiran anda. Ia cuma antara mahu dan tak mahu. Pilihlah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan