Ahad, Mei 3

BETUL KE SEMUA ORANG PENDIAM TU SOMBONG..


Pendapat yang mengatakan orang pendiam ni sombong tak semestinya betul. Mereka pendiam mungkin sebab tertentu, mungkin malu atau tidak tahu bagaimana untuk memulakan perbualan.

Orang yang mengatakan orang pendiam ni adalah orang sombong sebenarnya berfikiran negatif terhadap orang pendiam, lagipun kebanyakan orang yang cakap camtu dia mahu orang tegur dia, bukan dia yang tegur orang dulu.
Hmm, tak patut tu. Yang patut, kita kena bersangka baik dengan setiap orang yang kita jumpa, tak kira le pendiam ke pembising.
Orang pendiam boleh mencapai tahap cemerlang dalam pelajaran dan pekerjaan. Tapi, dia kena tinggalkan sikap pendiam apabia dia mahu berjaya dalam perniagaan.
Andai kata dia dinaikkan pangkat ke tahap kepimpinan dan boleh dipanggil bos, dia kena berubah. Kena tinggalkan sikap pendiam step by step.
Dia ada pilihan untuk mengekalkan sikap pendiam, tapi kena tengok masa, keadaan, tempat dan situasi. Seorang bos yang terlalu pendiam, akan kurang dhormati oleh orang bawahannya, macam ada saja yang tak kena.
Tetapi, andaikata seorang bos pendiam bertempat, orang bawahan nampak dia sebagai bos yang berkarisma dan berpendirian. Seharusnya dia mesti direspek.
Anda, kalo Anda sekarang ni pendiam, ubah perangai tu perlahan-lahan. Jangan terlalu pendiam walaupun sebenrnya Anda boleh kekal menjadi orang pendiam.
Nak berjaya, nak ke tak nak akan perlukan orang lain. Untuk menambah ilmu, menambah tahap usaha dan membina network, Anda kena pandai mengawal sikap pendiam supaya senang meminta tolong pada orang lain.
Anda tetap akan perlukan orang lain. Jadi, jangan terlalu pendiam tapi usahakanlah untuk jadi mesra dengan semua orang, tak kira siapapun dia. Biar diam-diam Anda sementara saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan