Isnin, Januari 18

HOBI ORANG-ORANG KITA...



Manusia Malaysia kini ada satu penyakit yang sukar diubati. Penyakit ini tidak membunuh tetapi lebih berbahaya daripada kanser payu dara, sakit jantung, darah tinggi, kencing manis atau HIV Aids kesan kesan sampingannya menggerunkan. Manusia akan jadi bodoh, dungu, dan fikiran membeku akibat penyakit ini. Kalau tidak diubati penyakit ini akan merebak dan menjadi penyakit berjangkit dari generasi ke generasi.

Penyakit yang dimaksudkan ialah penyakit malas membaca. Penyakit ini bakal membawa rakyat Malaysia mundur ke belakang.Dalam setahun, berapa buah buku anda baca? Kalau anda membaca 5 buah buku setahun, bermakna anda lebih rajin daripada mahasiswa.

Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Jabatan Media, Universiti Malaya, mahasiswa Malaysia hanya membaca 4 buah buku setahun. Sedangkan mahasiswa Australia membaca 180buah buku setahun, India (130), Indonesia (94), Thailand (56) dan Brunei (26).

Patutlah rakyat kita mudah percaya khabar angin, berita kelentong, maklumat omong, dan mudah pula diperkotak-katikkan fikirannya.

Penyakit malas membaca ini selain berbahaya, amat memalukan jiran tetangga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan