Selasa, Januari 5

DEMIMU SK MERSING KANAN

Sementara menunggu murid-murid aku menyiapkan kerja yang aku berikan sempat jugak aku menyelak-nyelak surat khabar Berita Harian yang baru kubeli pagi tadi. Helai demi helai..tiada satu pun cerita yang berjaya menarik perhatianku untuk membaca.Tanganku terus menyelak helaian surat khabar itu lalu aku terpandang satu petikan cerita tentang kejayaan pelajar terbaik SPM 2008 Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, mencatat keputusan cemerlang 19 A1 dan satu A2 dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan dua hari lalu,begitu menarik perhatianku .Tiada kenangan yang paling indah dalam hidup seorang guru selain melihat kejayaan murid-muridnya. Secara tiba-tiba aku teringatkan beberapa nama bekas pelajar lepasan UPSR. Di mana mereka sekarang ni?.Adakah mereka berada di tempat yang sepatutnya sekarang ni…Universiti, MRSM, SMA, SBPI…?

Ramai rakan-rakan sejawat dari sekolah lain bertanya..apa program yang sekolah aku sudah buat sampai keputusan UPSR naik mendadah sejak setahun dua kebelakangan ini. Puas juga aku berfikir apakah program yang hebat sangat dan berlainan daripada kebiasaan atau program yang yang betul-betul buat kami berjaya ke tahap seperti sekarang. Apa yang aku tahu semua sekolah kebanyakannya buat program yang sama tapi hasilnya jauh berbeza. Apa sebabnya? Susah juga nak tentukan apakah faktor penentu kejayaan sesuatu program yang dijalankan.

Bila aku duduk sendirian, berfikir dengan tenang..merenungi kembali saat tahun 2005. Pada itu program yang dibuat amat kelam kabut tanpa ada persediaan yang rapi, pemantauan yang boleh dikatakan lemah oleh pihak yang bertanggungjawab, susah hendak dapatkan kerjasama semua guru dalam setiap aktiviti yang dirancang, Segala-galanya lemah baik dari segi perancangan mahupun pelaksanaannya yang kadang-kadang sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja.. Penglibatan ibu bapa juga kurang menggalakkan semuanya sekadar memenuhi jadual yang telah dirancang oleh pihak sekolah. Hasilnya boleh diramalmacam kebiasaan sesuai dengan hasil kerja yang kami dah buat. Kami sering salahkan murid, salahkan ibu bapa, yang kurang berikan sokongan dalam setiap program yang dibuat.

Mulai 2006, seakan-akan ada satu keazaman yang kuat bagi kami untuk memperbaiki tiap kelemahan yang ada dengan mengumpul dan mengenalpasti punca kekuatan di kalangan kami warga sekolah yang sama, membentuk satu gandingan mantap, menyusun program dengan penambahbaikan setiap program yang sedia ada dan menggantikan program yang kurang memberi kesan. Semuanya kami bincangkan dalam mesyuarat .Untuk berjaya kami wajib bekerja secara luar biasa, kami juga yakin dan percaya untuk cemerlang juga memang perlu ada formula yang hebat dan dikongsi bersama oleh semua guru dan staf sekolah. Semuanya mengaplikasikannya dalam setiap apa juga keadaan dan situasi. Formula yang paling penting untuk berjaya yang sentiasa kami amalkan bersama ialah rangkaian team work yang mantap, Guru Besar dan Guru Penolong Kanan faham peranan masing-masing, yang sedia memberi sokongan kewangan dan moral serta guru-guru yang dedikasi. Kami mengubah kebiasaan, sentiasa mengukuhkan ikatan dan kerjasama antara guru, kami yang merancang dan melaksanakan program, kami perlu mewujudkan rasa gembira dan rela hati. Jadual program dirancang dengan teliti dan tidak membebankan guru..pada Setiap program dijalankan dengan perasaan suka rela dan hati yang terbuka. Sokongan ibu bapa juga memudahkan kerja kami dalam setiap aktiviti..kerana orang bijak pandai kata..

Anak belajar dari kehidupannya Jika anak dibesarkan dengan celaan, dia belajar memaki. Jika anak dibesarkan dengan permusuhan, dia belajar berkelahi. Jika anak dibesarkan dengan cemuhan, dia belajar rendah diri. Jika anak dibesarkan dengan penghinaan, dia belajar menyesali diri. Jika anak dibesarkan dengan toleransi, dia belajar menahan diri. Jika anak dibesarkan dengan dorongan, dia belajar percaya diri. Jika anak dibesarkan dengan pujian, dia belajar menghargai. Jika anak dibesarkan dengan perilaku yang amat baik, dia belajar keadilan. Jika anak dibesarkan dengan rasa aman, dia belajar menaruh kepercayaan. Jika anak dibesarkan dengan dokongan, dia belajar menyayangi dirinya. Jika anak dibesarkan dengan kasih sayang dan persahabatan, dia belajar menemukan cinta dalam kehidupan
(Terjamahan karya: Dorothy Law Notle)

Kesimpulannya sehebat manapun program yang kita rancang, banyak mana pun peruntukan yang dikeluarkan, sekerap mana pun mesyuarat kita adakan kalau tiada kerjasama daripada semua pihak, semua program tidak mencapai tahap cemerlang seperti mana yang diharapkan. Akhirnya…apabila UPSR 2006 diumumkan, keputusan UPSR sekolah kami”meletup” daripada 39 % kepada 60%. Kami semua melompat kegembiraan. Hakikatnya setiap kegagalan yang kita alami, jika dibuat penilaian dan diperhalusi tiap-tiap kegagalan yang dialami, ianya lebih kepada lorong-lorong kejayaan yang perlu dirintis menjadi kejayaan. Itulah kejayaan yang tertangguh. Sebagai menghargai segala pengorbanan semua guru-guru dan kakitangan sekolah, guru besar kami menempah tiket melancong ke negara jiran. Betapa terharunya kami apabila setiap usaha kami dihargai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan