Khamis, Februari 18

SUSAHNYA PILIH KAWAN

siapa aku dalam kumpulan , Apakah peranan aku. Bagaimana orang lain lihat tentang peranan aku ? Adakah aku disini memimpin atau mengikut sahaja ? Adakah aku dinilai dan dihargai oleh kumpulan ?Adakah aku dapat mempengaruhi kumpulan ini ?
Adakah matlamat aku bersama kumpulan ini ? Adakah matlamat aku sama dengan kumpulan ini ?Apakah manafaat yang dapat aku perolehi dari kumpulan ?

Persoalan yang sering bermain di fikiran kita bila terpaksa membuat kerja dalam kelompok atau kumpulan...lagi2 bile semua ahli kumpulan lebih menonjol dari kita atau tidak ada seorang pun yang kita kenal....

APA YANG PENTING.
kerana kita makhluk sosial yang tidak boleh hidup sendiri, dimana kita berkumpul
kumpulan yang disertai secara tidak sukarela..kumpulan yang disertai kerana untuk memenuhi sesuatu keperluan..kumpulan yang disertai secara sukarela kumpulan yang disertai secara tidak disedari.....seperti semasa menonton bola di stadium

Pengajaran...
sejauh mana kemampuan kita untuk duduk dalam kumpulan yang mampu
memberi manafaat bersama, dilihat dari senario terakhir : ada semacam satu kesukaran pada sebilangan kita untuk duduk secara harmonis dalam kumpulan. ini dikaitkan dengan fitrah manusia itu sendiri - suka dan senang dengan orang yang sama NILAI dengan kita. disebab itulah cgu berkawan dengan cgu, doktor berkawan dengan doktor.
mat rempit kawan dengan mak rempit, mat auuu.....berkawan dengan mat auuu.....
orang cantik berkawan dengan orang cantik, orang kaya berkawan dengan orang kaya...
suka berkawan dengan kelompok pemikiran yang sama ngan kita .

YANG SELEBIHNYA kita fikirkan.keinginan untuk keluar dari fitrah itu memerlukan ilmu dan kemahiran.sebab ada di antara kita yang begitu sukar untuk duduk dalam kumpulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan