Jumaat, Februari 19

MENJADI SAHABAT YANG BAIK



MENJADI SAHABAT YANG BAIK
Sahabat….
Di dunia ini mungkin hanya org gila & org bodoh sajalah yg ingin hidup dlm kebencian org lain. Akan tetapi, seberapa seringkah kita berpikir untuk bertindak & berbuat agar tidak dibenci ? Memang terasa sulit & mungkin jarang kita pikirkan. Bahkan diam & tidak berbuat apa-apa sekalipun kita tetap juga dibenci.
Sahabat…
Kebahagiaan terbesar di dunia ini tatkala kita mengetahui & mendengar ungkapan cinta & kasih sayang dari org yg juga kita cintai & saygi. Tetapi, seberapa benci & kecewakah perasaan kita, ketika kita tahu kalau ada org lain yg cinta & sayang pada kita, tetapi dia bukanlah pilihan hati kita.
Sahabat…
Jangan skali2 menaburkan benih kebencian di dlm hati kita. Kerana skali dia tumbuh & berkembang maka dia akan membutakan mata hati kita sehingga tidak akan sanggup lagi melihat sisi-sisi kebaikan org lain pada kita.
Dia akan membuat pikiran kita rosak sehingga tidak akan sanggup lagi mengingat kebaikan-kebaikan org lain yg selama ini diberikan pada kita.
Sahabat….
Jangan nodai lembaran putih persahabatan dgn noktah hitam kebencian.
Berusahalah untuk menjadi sahabat yg baik. Sahabat yg baik bukanlah sabahat yg selalu mengiyakan setiap keinginan kita. Sahabat yg baik sahabat yg akan senantiasa mengingatkan kita ketika kita khilaf. Sahabat yg ada di dekat kita untuk bersandar ketika kita sedih & tersenyum bersama dgn kita ketika bahagia.
Sahabat…..
Sahabat yg baik sahabat yg tidak akan pernah mengingat-ingat kebaikannya kepada org lain namun akan senantiasa mengingat kebaikan2 yg tlh org lain berikan terhadapnya, sehingga dia rmemberi dgn tulus & menerima dgn rasa terima kasih….
Sahabat…
Kusampaikan semua ini pada kalian, Kerana aku begitu yakin & percaya bahwa kalian org 2 yg layak menjadi sahabat yg baik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan