Jumaat, Disember 24

LIHATLAH DUNIA ANAK SULONG COMEL....





Pada 21 Disember 2010(Selasa) pukul 8.25 pagi, seekor lagi lembuku yang aku namakannya Comel, akhirnya selamat melahirkan anaknya yang sulung....anak jantan..setelah puas mencari nama yang sesuai untuk anak Comel ni...akhirnya aku menamakannya Tuah.

Tuah, banyak mewarisi warna badan ibunya....ada tompok putih di atas kepalanya. Ekornya pelik sikit bagi aku...sebabnya ada tiga warna pada ekornya..wana coklat, putih dan hitam. Tuan, anak lembu aku yang paling comel setakat aku bergelar penternak lembu selama ni...

Comel, amat sayangkan Tuah, kalu ada lembu2 aku yang lain cuba rapat ngan Tuah, Comel akan menghalangnya...Kesian lembu aku yang bernama Hensom. Sebelum Comel beranak, pada Comel le Hensom bermanja...ke mana je Comel pergi pasti ada si Hensom..Hensom telah kehilangan ibunya(Mila) sejak berumur 5bulan...Tetapi sejak Comel ada si Tuah....Hensom rasa tersisih dan Comel xlagi sayang dan amik berat pasal hensom.....sekarang ni..Hensom keseorangan, Comel akan menanduk2 Hensom kalu Hensom cuba rapat pada Tuah @ Comel...Ke mana Hensom nak pergi dan dengan sapa lagi Hensom nak menumpang kasih ekkk...

Aku tau, hensom dah anggap Comel mcm pengganti ibunya, aku dapat tengok seringkali Hensom cuba melayan Si Tuah mcm adik kandungnya tapi Comel seolah2 dah buang jauh2 Si Hensom dari mendapat kasih sayang darinya......Hensom, sekarang ni baru berumur 8bulan, cian dia...sekarang ni....g mana2 sendirian je....kurang mendapat kasih sayang...tengok tu...wana dia coklat2 kehitaman...xpuas bermanja ngan mak, baru nak bermanja ngan Comel, Si Tuah plak lahir.....malang sungguh nasib si Hensom...

Comel dah lupakan diri sejak ada si Tuah, tapi Tuah anak yang baik, dia baik ngan semua lembu2 aku...semua lembu2 tu suka berkawan ngan dia, termasuk le Mimi Lolo, walaupun sering kali disondol oleh Comel, Mimi Lolo tetap xsering untuk terus mendekati Tuah...

Aku harap Comel akan berubah dan kembali mencadi Comel yang dulu..yang mesra dengan lembu2 aku yang lain...Comel semua sahabat2mu amik berat pasal ko....berbaik2 le ngan lembu2 tu...idup le ngan ceria dan bahagia....aku mau korang semua mcm dulu2 sepakat dan saling sayang menyayangi....

Satu lagi aku nak bagitau lembu2ku sekelian....aku amat sayang pada korang semua....cepat2 le membiak dan beranak pinak....aku teringin nak jadi JUTAWAN LEMBU...hehehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan