Rabu, Disember 22

MIMI LOLO BUAH HATIKU....




Pada 16 Disember 2010(Hari Khamis)..Minah lembu betinaku yang berwArna putih bertompok2 itam selamat beranak...ni anaknya yang ke2, anak sulungnya,jantan...yang aku namakannya Pak Itam dah berumur 2thn awal bulan 12 baru2 ni...kali ini Minah mendapat anak betina plak....Warna baby baru ni xsama ngan warna badan Minah...mungkin ikut bapa dia kot....wana coklat pekat c ikit sedangkan WANA BADAN mINAH WANA PUTIH DAN BINTIK2 PUTIHkali anak minah aku tengok mcm hyper aktif sangat..xmacam Pak itam masa kecik2 dulu, hari pertama lagi nak menghilangkan diri hampir setengah hari aku dan adik2 mencari di merata2 tempat...xberjumpa...Minah sampai serak2 suara memanggil "MIMI LOLO, MIMI LOLO" .....lupa nak bagitau nama...baby baru tu MIMI LOLO...aku namakan dia nama mcm tu sebab dia ni pelik sgt, agresif dan hyper aktif..mungkin ada yang perasan nama tu sama ngan nama makanan donat gergasi yang menarik warnanya..lagipun sedap rasanya...sekali dengo nama mcm nama gadis red indian...yang lasak dan agresif....

Setelah seharian mencari rupa2nya upa2nya Mimi Lolo g mengorokkan diri di dalam semak dekat pokok durian kebun jiran sebelah umah abah aku.....bila aku cuba hampiri dia....dia melompat2 tetiba je....terperanjat beruk rasanya..ingatkan apa bendanya tadi...yelah dalam semak mcm2 ada..ulo ke, babi ke mcm2 lagi le....xpadan ngan betina....lincah betul....

Walaupun geram tengok gelagat Mimi Lolo mcm tu tapi aku hepi sangat sebab dia cergas dan sihat....risau gak..bulani ni asyik ujan je...takut dia kesejukan tp setakat ni dia dapat sesuaikan diri ngan cuaca dan Minah dapat menjaga Mimi Lolo ngan cemerlang....aku tau...Minah ibu yang penyayang dan sentiasa melindungi Mimi dari sebarang bahaya....setiap kali MIMI LOLO berada jauh je ngan Minah suara minah akan kedengaran memanggil2 nama Mimi lolo dan Mimi Lolo akan kembali ngan segera kepada Minah....itu dikatakan naluri keibuan dan kasih sayang semula jadi antara ibu dan anak.....


Pak Itam ..lembu aku yang wana itam.....Pak Itam... tu melompat2 kegembiraan..sebab dapat adik baru...Pak Itam dah bujang dah....dah 2thn dah pandai mengawan....pantang nampak betina pasti bergelora nafsu mudanya.....darah muda le katakan....warnanya itam berkilat dan gagah perkasa tentu banyak lembu2 betina yang tergoda ngan kehensomannya....


Seronok tgk gelagat dua beranak ni.....ilang jap rasa risau dan masalah yang melanda fikiran......Ada lagi seekor lembu aku yang sedang bunting....tinggal tunggu hari je ni....Si Comel...perut dia dah membuyut...bunting anak sulung...xde pengalaman...ingatkan comel beranak lebih awal dari Minah upa2nya Minah dulu beranak....tiap2 pagi pas je solat subuh...aku mesti g tgk lembu2 tu dah beranak ke lom......xsabo nak tgk Anak Comel...wana apa ek..adakah secantik comel?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan