Isnin, Ogos 16

MOTIVASI DI SEBALIK SEMUA YANG BERLAKU DALAM DAIRI HIDUP KITA




AKU belajar, bahawa AKU
tidak dapat memaksa orang lain mencintai AKU.
AKU hanya dapat melakukan
sesuatu untuk
orang yang AKU cintai...

AKU belajar, bahawa susah
waktu bertahun-tehun untuk
membangun kepercayaan dan
hanya beberapa detik saja
untuk menhancurkannya...

AKU belajar, bahawa sahabat
terbaik bersama AKU dapat
melakukan banyak hal dan
kami selalu memiliki waktu
terbaik...

AKU belajar, bahawa orang
yang AKU kira adalah orang
yang jahat justru adalah orang
yang membangkitkan
semangat hidup AKU kembali
serta orang yang begitu perhatian pada AKU...

AKU belajar, bahawa
persahabatan sejati senantiasa
tumbuh walau dipisahkan oleh
jarak yang jauh.
Beberapa
di antaranya melahirkan
cinta sejati...

AKU belajar, bahawa jika
seseorang tidak menunjukkan
perhatian seperti yang AKU inginkan,
bukan berarti bahwa
dia tidak mencintai AKU...

AKU belajar, bahawa sebaik-
baiknya pasangan itu mereka
pasti pernah melukai perasaan AKU...
dan untuk itu
AKU harus memaafkannya.

AKU belajar, bahawa AKU
harus belajar mengampuni diri
sendiri dan orang lain,
kalau
tidak mau dikuasai perasaan
bersalah terus-menerus.

AKU belajar, bahawa lingkungan dapat
memengaruhi peribadi AKU,
tapi AKU harus bertanggung
jawab untuk apa yang telah
AKU lakukan...

AKU belajar, bahawa dua
menusia dapat melihat sebuah
benda, tapi kadang dari sudut
pandang yang bebeda...

AKU belajar, bahawa tidaklah
penting apa yang AKU miliki,
tapi yang penting
adalah siapa
AKU ini sebenarnya.

AKU belajar, bahawa tidak ada
yang instant atau serba cepat
di dunia ini, semua boleh
proses dan pertumbuhan,
kecuali AKU ingin sakit hati...

AKU belajar, bahawa AKU
harus memilih apakah
menguasai sikap dan emosi
atau sikap dan emosi itu yang
menguasai diri AKU...

AKU belajar, bahawa AKU
punya hak untuk marah,
tetapi itu bukan bererti AKU
harus benci dan berlaku
bengis...

AKU belajar, bahawa kata-kata
manis tanpa tindakan adalah
saat perpisahan dengan orang
yang AKU cintai...

AKU belajar, bahawa orang-
orang yang AKU kasihi
sering di ambil segera dari
kehidupan AKU...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan