Isnin, Disember 28

GABUNGAN TEKUN & YAKIN DALAM MENGGAPAI IMPIAN



Dalam hidup seringkali menerima situasi yang tidak sesuai dengan apa yang di harapkan. Ketika menghadapi pelbagai krisis. Sering merasa sedih dan putus asa. Bagaimanakah harus menyikapinya ?. Apakah merasa pasrah menerima keadaan tanpa melakukan usaha ? Ataupun sebaliknya bertekad untuk berjuang keluar dari lubang masalah dan maju meraih kejayaan ?

Pasrah dengan keadaan ?
Tidak memiliki keyakinan untuk terus berjuang ?.

Hukum alam itu sederhananya adalah barang siapa mencelupkan jarinya ke air mendidih, maka jarinya akan melepuh. Mereka yang berani berjuang dengan gigih, tidak takut akan kegagalan, akan lebih dekat meraih kemenangan. Orang yang memiliki keyakinan dan ketekunan bekerja, lebih giat berusaha, tanpa pernah mudah menyerah dalam berusaha - akan memperoleh keberhasilan dan kejayaan. Itullah “sunnatullah” atau hukum sebab akibat.

Sayangnya, banyak yang mengingkari hukum “sunnatullah” ini. Hanya kerana sebahagian orang mempercayai bahawa “langit itu adil” dan kemudian merasa percaya pada sang langit saja, berdoa kepada sang langit saja, mengharap kepada sang langit saja, tanpa pernah mahu melakukan usaha nyata, kemudian berharap emas jatuh ke pangkuannya begitu saja. Padahal tiada imbalan yang dapat diraih tanpa usaha. Tiada buah yang dapat dipetik tanpa menaburkan benih-benih dan setia merawatnya. Sesungguhnya keyakinan dan ketekunan tak akan pernah jauh dari imbalan itu sendiri.

KEYAKINAN dapat memberi makna lebih dalam pada setiap usaha yang dilakukan. Maka imbalan pun pasti akan memenuhi jiwa.

Keyakinan akan memperkayakan hati dan jiwa. Sedangkan KETEKUNAN akan mendekatkan pada keberhasilan usaha. Tentu saja keduanya akan menjadi lebih sempurna kalau disertai dengan DOA kepada Allah s.w.t.

Keyakinan dan ketekunan dalam diri, tentu memerlukan usaha yang keras. Namun yakinlah bahawa hal itu akan memperkaya tangan dan batin. Keyakinan dan Ketekunan dalam hidup, sangat mempengaruhi kejayaan seseorang jauh melampaui modal harta benda, kedudukan, pangkat, atau ilmu sekalipun.

Moral Cerita
tiap satunya ada makna tertentu, menuju keberhasilan, ketekunan juga keyakinan dalam pelbagai aspek, masih berusaha lebih positif dalam kehidupanInsyaAllah......, semoga di permudahkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan