Ahad, Disember 6

ANTARA ANGAN-ANGAN DAN IMPIAN...






Sejak cuti sekolah ni..xbanyak benda yang boleh aku buat..dengan masalah banjir di kebanyakan tempat..jadi risau gak jika terperangkap di tengah2 kawasan banjir tu..masak dibuatnya...so aku penuhi..masa cuti ni dengan mambaca buku tentang motivasi, tentang kejayaan, tentang membina dan memupuk rasa bahagia dalam apa juga yang kita lakukan...

Angan2..pasti semua orang yang ada angan2 xkira kanak2 ataupun orang dewasa...xsalah kita berangan2 kerana setiap impian bermula dengan angan2. Masalahnya ramai org yang gagal dalam mengajar impian mereka kerana mereka dari mula hingga ke saat ini hanya berangan2 je..tanpa ada sebarang usaha untuk mengubah ANGAN-ANGAN MENJADI IMPIAN..SERTA TIADA USAHA LANGSUNG KE ARAH MEREALISASIKAN IMPIAN KENJADI KENYATAAN....tu yang bezanya angan2 dengan impian...

Hanya insan2 yang fokus dan berdisiplin serta sentiasa tabah je yang berjaya mengubah impian dan fantasi kepada realiti...rasa seronok baca buku seperti..Biar Betul2, Buat Sampai Jadi, Nak ke Tak Nak tulisan Dr HM Tuah , Motivasi Memburu Kejayaan oleh Datuk Maznah Hamid, Berani Gagal oleh Billi P.S Lim dan paling mengkagumkan aku ialah cerita tentang Lim Goh Tong pengasas Empayar pusat peranginan dan pelancongan Genting...misi yang orang lain anggap gila..xmasuk akal oleh kebanyakan orang lain berjaya direalisasikan oleh beliau....dari hutan rimba yang tebal jadi bandar pelancongan yang terkenal di seluruh dunia...

Buku yang baru aku beli plak ialah....Lahirnya seorang Jutawan oleh Azizi Ali...mustahil ke aku nak jadi jutaan ek?..Lim Goh Tong dah buktikan xde benda yg mustahil dalam hidup kita ini jika kita sentiasa berusaha dan sentiasa tabah hadapi segala masalah dan sentiasa fokus kepada matlamat yang ingin dicapai.Lim Goh Tong tu orang cina yang bukan beragama islam...boleh berusaha sendiri, kafir yang tidak beriman kepada Allah..aku seorang islam..di samping berusaha dengan tabah, aku boleh berdoa kepada Allah yang mencipta Alam ini....Aku yakin Allah aku memakbulkan doa aku jika aku sentiasa berusaha dengan gigih dan sentiasa ada hubungan yang baik denganNya.

Ya Azizi ALi..nama yang boleh aku jadikan idola dalam usaha aku nak jadi seorang insan yang berjaya dalam setiap apa yang akan aku usahakan...setidak2nya aku boleh membina kekuatan dalaman dalam menghadai masalah dan rintangan dalam hidup dan memberi jalan altenatif dalam mencari jalan penyelesaian masalah kehidupan.
Ibarat kata2 mangsa yang terselamat dalam pesawat yang terhempas baru2 ini, beliau berpaut dengan sesuatu yang terapung beberapa minggu tanpa berputus asa. Kata beliau..dalam menghadapi sebarang masalah jangan sesekali berputus asa selagi naafas atau nyawa kita belum berhenti atau mati...Adakah kita mempunyai semangat yang sama seperti beliau...semangat seorang JUARA...kita harus sentiasa berfikir secara positif dan sentiasa beranggapan setiap masalah dicipta oleh Allah untuk diselesaikan bukan untuk kita mengelak dari menghadapinya...hanya insan2 yang terpilih je yang akan berjaya dalam apa jua kehidupannya..Aku sentiasa berusaha dan terus berusaha aku adalah salah seorang dari insan2 seperti mereka yang telah berjaya...dan aku akan menulis kisah hidup aku nanti untuk rujukan insan lain dalam membina kejayaan secara yang lebih bermoral tanpa menyusah atau menindas orang lain...kejayaan secara bermaruah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan