Isnin, Julai 19

STRESS OH STRESS......





Jin Notte: "Hello fiza, naper ni.. tiba-tiba nampak lain je hari ni?"
KarateKid: "ermm.. fiza tensionle rashid"
Jin Notte: "hmm hmm.."

Anda sedang stress atau pernah mengalaminya? aku pun slalu gak stress, ada ke manusia dalam dunia ni xpenah hadapi stress? SEHEBAT MANA PUN manusia tu, pasti dia menghadapi stress, stress kat tempat kerja kalu xdihandle ngan baik pasti menyebabkan kita akan hilang keseronokan bekerja....bila hilang keseronokan bekerja, kita hanya akan menjadi bebanan kepada organisasi kita.....

Stress dan kehidupan memang tidak dapat dipisahkan. Bagi aku, kadang-kala stress ada baiknya. Maksud aku, stress yang terkawal. Macamana stress yang terkawal ek?. Mandai-mandai je si rashid ni..

Aku terfikir, baik juga dengan adanya stress sekali sekala (jangan selalu, kalau hari-hari stress boleh jadi lain pula. hehe). Kita sebenarnya mampu untuk gunakan keadaan stress untuk menghidupkan diri kita. Dengan stress, kita mampu memanggil idea. Dengan stress kita mampu bergerak melangkah dengan gagah. Dengan stress, kita bisa berfikir dengan baik yang kadangkala tak terfikir oleh kita dalam keadaan biasa.

Bagi aku, dengan stress, idea itu boleh kita panggil sepantas kilat dan menggerakkan diri untuk kita melakukan sesuatu dalam jangkamasa yang kritikal. Aku selalu juga jadikan stress untuk berfikir dengan pantas. Bila stress datang je, aku akan cuba berfikir pantas dan bertindak cepat!. ishh iyake ni? iya.. betul.. tapi kena pandai le kawal dan gunakan keadaan stress. Jadikan stress sesuatu yang positif. Berfikir seeloknya. Bertindak sewajarnya.

Pssttt!!!! kalau tak dapat kawal stress, ermm ada ke cara mudah nak kawal stress?

Menurut pakar refleksologi - urutlah pada bahagian paha kiri. Ini kerana dikatakan antara penyebab stress ialah kerana jantung yang berfungsi mengepam darah ke seluruh anggota tubuh dan urat saraf terhalang kerana masalah otot yang tegang. Dengan mengurut paha kiri, dapat mengimbangi fungsi jantung agar lebih optimum. Di samping itu, jangan lupa urut juga pada tapak kaki kanan, yang merupakan titik utama tubuh.

hehe selamat mencuba..

p/s – Jangan lupa, air sembahyang, solat dan al-Quran sebaik-baiknya penawar ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan