Sabtu, Julai 4

AKU DAN SESI KAUNSELING




1 Julai 2009(Rabu pukul 9.30 pagi) aku bersama 3 orang rakan pegi ke rumah seorang pelajar tahun 6..sebab dah lama x datang skolah..pelajar tu bermasalah dari segala segi....asyik berpindah sekolah jer...akibat ayah ngan ibu dah bercerai berai...kadang-kadang kecian..sapa yang harus dipersalahkan apabila berlaku masalah yang dibuat oleh pelajar tu...adakah itu satu signal oleh pelajar tu sebagai tanda protes di atas sikap lepas tangan ibu bapanya..baru-baru ni aku dapat maklumat dair sumber yang boleh dipercayai..telah terlibat dengan satu operasi pecah tabung duit masjid..telah ditangkap oleh polis..kene tahan di balas polis lama gak..tapi tak tau berapa ari..semua ni terjadi di luar waktu persekolahan.
Kalau kite renung sejenak..kenapa hal ini terjadi..adakah sebab kurang duit utk beli makanan, kurang perhatian ibu bapa, siapakah rakannya yang mempengaruhi dan mendorongnya melakukan perbuatan ini? , adakah segala tindakannya saja suka2..apa yang nak dibuktikan oleh pelajar ni...dan kepada sapa dia nak tunjukkan kehebatannya...
Apa yang aku benar2 bimbangkan..kalau baru berumo 11 hingga 12 thn..pelajar ini dah berani memecahkan tabung masjid dan surau..apakah yang bakal mereka lakukan bila dah berumo 17thn ke atas..siapa yang akan membetulkan sikap mereka jika terus dibiarkan tanpa ada pantauan...baru berumo 11 dan 12 thn mereka dah sering keluar masuk penjara...apakah mereka akan takut dipenjarakan bila mereka sudah dewasa...apa yang mereka takutkan sebagai penghalang dari mereka dari melakukan perbuatan yang menyalahi undang-undang tuhan dan negara?
Masa kami sampai kat umah pelajar ni...pelajar dan bapanya tiada di rumah..cuma ibu tiri dan kakak tirinya saja yang ada..menurut ibu tirinya..beliau sudah bergaduh besar dengan suaminya disebabkan pelajar tersebut. Bapa pelajar ni tidak mempunyai pekerjaan tetap., kurang bertanggungjawab terhadap anak dan keluarga..tidak boleh menerima teguran jika ibu tiri menegur anaknya..baru2 akibat mungkin tertekan dengan sikap anak2nya..beliau dah kuar dari rumah kediaman membawa semua anak2nya meninggalkan isterinya..tanpa apa2 pesan..
Dari perbincangan ngan ibu tirinya..sikap terlalu sayang yang keterlaluan akibatnya anak-anak tirinya telah bertambah rosak dari segi sahsiah dan akademik..
Sebagai ibu bapa..kita seharusnya boleh menilai setiap tindakan yang kita buat utk anak kita..adakah demi kebaikan anak2 tersebut sagi segi jangka pendek dan jangka panjang...kadang kala tindakan yang kita buat boleh selesaikan masalah jangka pendek tetapi utk jangka panjang boleh menimbulkan masalah yang lebih besar...
Kadang-kadang kita perlu mendidik setiap anak kita rasa bertanggungjawab di atas perbuatan mereka..anak2 akan belajar dari kesilapan...pengajaran dari setiap kesilapan akan membentuk keperibadian dan guru yang terbaik dalam membentuk jati diri sebagai seorg individu yang teguh dari segi sahsiah..
Kadang2 aku berdoa dan berharap2 setiap zuriat aku tidak mengalami nasib seperti ini..moga aku akan jadi seorg ayah yang role model kepada anak2 insyaAllah..
Kembali kepada cite pelajar nie...susah aku nak tau hal yang sebeno2nya..sampai sekarang dia x dtg sekolah...camne nak buat ekk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan