Apabila guru mempunyai persepsi yang kurang tepat terhadap sekolah, kelas, dan pelajar maka sukar untuk mereka bermotivasi dalam mengajar dan mengatasi cabaran sebagai seorang guru. Berikut adalah beberapa contoh persepsi yang wujud:
Sekolah ini sekolah kampung, pelajar-pelajar di sini pastinya rendah kualitinya.
Sekolah ini untuk anak-anak orang kaya dan ternama, pelajar-pelajar di sini pasti bermasalah.
Kelas ini memang kelas tercorot, buat apalah menyediakan bahan-bahan yang banyak dan bersungguh-sungguh,mereka bukannya boleh buat.
Pelajar ini memang bermasalah, nasihat pun tidak berguna.
Pelajar ini mengadu pada ibu bapanya hinggakan mereka datang buat kacau di sekolah, janganlah pedulikan dia.
Malah pelbagai lagi persepsi yang wujud dalam fikiran seorang guru. Persepsi menentukan fokus dan emosi mereka. Apabila guru fokus kepada masalah mereka menjadi kurang bermotivasi. Sebaliknya apabila guru fokus kepada penyelesaian mereka pasti bermotivasi mencari jalan dan melihat pelbagai alternatif yang boleh digunapakai.
Mari kita hayati kisah di bawah:
Satu hari seorang Profesor telah datang ke sebuah sekolah dan menawarkan khidmatnya untuk meningkatkan pencapaian pelajar-pelajar di sekolah tersebut. Pengetua sekolah itu telah memberikan persetujuannya. Profesor lalu bertanya apakah kriteria yang digunakan bagi menentukan pelajar-pelajar untuk memasuki sesuatu kelas. Pengetua lalu menyatakan bahawa pelajar-pelajar ini ditentukan kelasnya berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan mereka. Lalu Profesor mencadangkan agar pelajar-pelajar diasingkan mengikut tahap IQnya dan bukan pencapaian peperiksaannya. Satu ujian IQ telah dijalankan untuk semua pelajar-pelajar dalam sekolah itu. Soalan ujian IQ ini telah disediakan oleh Profesor sendiri dan dia jugalah yang menentukan kelas pelajar-pelajar hasil daripada ujian IQ tersebut.
Hasilnya, satu rombakan besar-besaran terpaksa dilakukan. Ada pelajar dari kelas tercorot telah naik ke kelas pertama dan begitu juga sebaliknya. Profesor telah berpesan kepada semua guru-guru bahawa mereka perlu sabar menghadapi pelajar-pelajar yang tinggi IQnya sebab itu memang tingkahlaku mereka. Guru yang mendapat pelajar-pelajar yang tinggi IQnya cukup bermotivasi dan seronok. Maklumlah pelajar-pelajar dalam kelas itu pandai-pandai belaka. Guru ini telah lakukan segala-galanya, mengajar bersungguh-sungguh dan menyediakan pelbagai bahan tambahan. Apabila ada cabaran yang terlalu besar, Profesor tetap ingatkan guru ini, pelajar yang tinggi IQ memang begitu. Guru ini percaya.
Setelah beberapa bulan berlalu satu ujian pencapaian telah dilakukan dan menakjubkan pelajar dalam kelas pertama dan kedua telah menunjukkan pencapaian yang mebanggakan. Malah pelajar yang di kelas tercorot juga meningkat pencapaiannya. Guru-guru gembira dan Pengetua rasa terhutang budi dengan Profesor. Profesor lalu dijemput semula datang ke sekolah dan dimaklumkan tentang hasil pencapaian tersebut.
Ketika Profesor memberikan ucapan di hadapan Pengetua dan guru-guru dia lalu berkata:
“Guru-guru yang saya hormati sekalian. Hari ini saya mahu nyatakan satu rahsia. Sebenarnya pelajar-pelajar di sekolah ini tidak ditentukan melalui ujian IQ yang telah mereka jalani. Ujian IQ itu sekadar gimik semata-mata. Saya hanya memilih secara rambang setiap pelajar dan tentukan kedudukan kelas mereka. Saya ambil pelajar-pelajar yang asalnya dari kelas tercorot dan saya masukkan ke kelas pertama, kedua dan ketiga. Begitu juga dengan pelajar-pelajar yang lain. Saya lakukannya tanpa melihat ujian pencapaian atau ujian IQ mereka. Tetapi apa yang berlaku ialah persepsi anda sebagai guru telah berubah. Anda percaya dengan apa yang telah saya katakan dan anda percaya pelajar-pelajar anda mempunyai IQ yang tinggi. Apabila persepsi anda berubah maka cara anda memberikan layanan dan mengajar mereka juga berubah. Mereka akhirnya memperolehi pencapaian mengikut apa yang telah anda dan mereka jangkakan. Malah kelas yang tercorot juga mendadak pencapaiannya sebab pelajar-pelajar di situ sememangnya saya letakkan yang berkebolehan dan mempunyai estim diri yang tinggi. Mereka tidak tergugat apabila diturunkan kelas malah mereka mahu buktikan yang mereka boleh lakukan. Maka inilah hasil yang kita perolehi sekarang dengan mengubah persepsi dan jangkaan kita sendiri”.
Semua terdiam dan tergamam.
Isnin, Ogos 31
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
MEMBENTUK TEAMWORK
LAGUKU UNTUKMU
NAMA-NAMA ALLAH
ISLAM IS THE WAY OF LIFE
SELAMAT DATANG SEMUA
Terima kasih kerana mengunjungi blog kami..moga anda semua dapat sesuatu daripada bahan atau sisipan yang kami sediakan...selamat berkarya dan membaca..
DAH SOLAT KE?
MERSING INFO CUACA
!-end>!-weather>
Hamster Ku Yang Lapooo
UTUSAN ONLINE
BERITA HARIAN ONLINE
SITE'S COMMUNITY
TARBIAH PEWARIS
PALESTIN SENTIASA DLM DOAKU
!-end>!-currency>
Messenger Pingbox
RUANGAN CHAT
!-end>!-currency>
COMELNYA DIA..
PERMATA HATIKU
bodyguard
Blog Pilihan Saya
Pengikut
biasakan yang betul...perbetulkan kebiasaan yang salah
Dalam kehidupan kita seharian...sedar atau tidak terdapat juga kebiasaan yang kita biasa buat...sebenarnya perlu diperbetulkan...dan ada juga sikap yang baik..rasa macam janggal pulak nak diamalkan kerana budaya yang diamalkan orang kita sekarang ni ......rasa malu nak buat perkara yang baik..tapi selamba je kalu buat perkara yang tak baik..apa pendapat rakan-rakan..
Arkib Blog
-
▼
2009
(380)
-
▼
Ogos
(66)
- SERONOK KE BERISTERI 4
- SELAMAT KEMBALI BERTUGAS..CIKGU
- APA PERASAAN KITA ?
- CUBA FAHAMI..DAN CUBA HAYATI..APA YANG YANG TERSUR...
- SYURGA ITU ADALAH RUMAHKU
- PUNCA TIDAK BAHAGIA DI DALAM HATI
- KERANA SETITIK MADU
- SEKADAR RENUNGAN BERSAMA
- Kawan? Siapa yang dikatakan kawan bagi kita?
- ADAKAH KAU LUPA
- 11 KEPERCAYAAN SAYA
- INI BETUL-BETUL KE KEBETULAN JE....
- SEDAR LE DIRI SIKIT OOI....
- SALAH KE PUNYA TULANG RUSUK LEBIH DARI SATU?
- TOLONG INGATKAN SAYA ANDAI SAYA JAUH TERPESONG, TE...
- DAH SEDIAKAH KITA....?
- TIP MENAWAN HATI ANAK-ANAK
- khas buat sahabatku Riza
- ADAKAH DIRIMU HANYA KAWAN ATAUPUN SABABAT SEJATIKU
- MUHASABAH DIRI...
- CUMA SESEKALI JE..TOKLEH KE
- Empat punca hidup manusia tidak tenteram
- CINTA TAK BERERTI KITA MEMILIKI
- Pastikan Hari ini milik anda
- .:: HIKMAH BERDIAM DIRI ::.
- Sukar untuk menerima kegagalan?
- APA PENDAPAT ANDA TENTANG PANDAI DAN TIDAK PANDAI
- CINTA ITU MEMATIKAN ATAU MEMBERI NYAWA?
- Dalam Cinta Harus Saling Percaya, Dalam Cinta Haru...
- YANG MANA SATU?
- BERITA BAIK....SEMUANYA BENAR..TIADA YANG TIDAK BE...
- RENUNGAN UTK SEMUA SAHABAT2
- TIP MEMILIH PASANGAN
- JUST FOR FUN
- Speak Good, or Remain Silent.Carta Top 10
- PUKUL BERAPA BUKA?
- JIKA KAU MELIHAT SESUATU....
- Kalau Allah Tu Baik Kenapa Bina Neraka?
- Tanda Anak Bijak
- JANGAN MENCARI TERLALU “SEMPURNA”
- Azam mendidik anak
- SAHABAT…BAGAIMANA SIFAT SAHABAT YANG BAIK?
- Semahal Mana Harga Diri Kita?
- Kasih seorg bapa
- LOGIK KE KISAH ORANG KAYA NGAN PEMANDU NI
- MASIH MENCARI CINTA SEJATI?
- Petua Berjaya Yang Luar Biasa
- Memoir Seorang Guru
- ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR
- SYUKUR YA ALLAH KERANA MASIH MEMINJAMKAN SEGALA MI...
- INSAN YANG KAYA HATI...
- INFO RINGKAS AWAL PAGI JUMAAT
- Sejauhmana Ssejatinya Kita Sebagai Seorang Lelaki?
- KISAH PENDAYUNG SAMPAN
- 10 Sikap Peribadi Yang Harus Dipupuk Dalam Diri Kita
- ADAKAH SESIAPA MENDOAKAN KESEJAHTERAAN KITA?
- EGO DAN TIDAK BERTOLAK ANSUR KELEMAHAN YANG PERLU ...
- Benarkah usia mempengaruhi hasrat cinta seseorang?
- Mulakan Hari Anda Dengan Senyum dan Senyum
- AMALKAN SIKAP MEMBELAI PASANGAN
- SEJAUHMANA MALAS MENGUASAI DIRI KITA?
- 7 Perkara Yang Membuat Anda Bermotivasi Di Waktu Pagi
- SEGERA ATASI SIKAP ANAK YANG SUKA MENIPU
- PUNCA KANAK-KANAK KERAP BERTANYA
- MALU ...SEJAUHMANA KEBAIKAN DAN KEBURUKANNYA PADA ...
- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang y...
-
▼
Ogos
(66)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan