Jumaat, Ogos 27

BILA KEKECEWAAN MENGUASAI DIRI




Pernahkan Anda mengalami kekecewaan? Pernahkah Anda merasa dikecewakan? Tentu setiap orang pernah merasakan kekecewaan, entah disebabkan oleh apapun juga. Kecewa kerana pekerjaan, kecewa kerana pasangan hidup, kecewa kerana merasakan ketidakadilan, kecewa kerana perbezaan, kecewa kerana ketidakpastian dan banyak sekali kekecewaan yang lain, yang apabila dikumpulkan kekecewaan itu tidak akan cukup dalam tulisan ini.

Kekecewaan adalah suatu perasaan yang sangat manusiawi, sangat wajar dialami dalam kehidupan ini. Hidup tanpa kekecewaan juga hambar rasanya, tidaklah komplek hidup tanpa rasa kecewa. Kekecewaan juga penting sebagai pupuk dalam pertumbuhan kehidupan, tanpa pernah mengalami kecewa maka hidup rasanya kurang afdal.
Yang terpenting dari rasa kecewa adalah bukan terfokus pada kekecewaan itu sendiri, tetapi buah positif dari kekecewaan. Rasa kecewa tidak selamanya mengakibatkan hal-hal yang negatif walaupun kadang buah dari kekecewaan dapat sangat merosak bahkan dapat membuat orang khilaf kerana merasakan kekecewaan yang sangat dalam.

Kekecewaan memang sukar untuk dihindari selama perjalanan kehidupan. Kekecewaan kadang diakibatkan dari orang-orang yang terdekat bukan dari orang-orang yang jauh. kekecewaan juga itu dapat datang kerana ketidakpuasan. Ketidakpuasan atas apa yang diinginkan tetapi tidak tercapai. Ketidak puasan dalam bidang pekerjaan entah kerana situasi kerja yang kurang kondusif atau kerana lemudahan dan layanan yang berbeza, semua itu dapat mengakibatkan kekecewaan. Kekecewaan dapat mengakibatkan keseronokan dan produktiviti menurun, semangat kerja menurun dan hasilnya dapat mengakibatkan performance secara keseluruhan tidak mencapai target yang ditetapkan.

Kesan positif dari kekecewaan adalah ketabahan kita untuk membuat semuanya menjadi semakin baik. Kekecewaan dimaknai secara positif sebagai suatu kesempatan yang indah sebagai peluang untuk lebih maju. Kalau kecewa kerana diakibatkan oleh orang-orang dekat maka kekecewaan tersebut dimaknai untuk memperbaiki hubungan menjadi semakin baik dan berkualiti. Menjadikan kekecewaan tersebut sebagai perbaikan dalam berkomunikasi dan memahami pihak lainnya menjadi lebih utuh. Selain hal tersebut buah positif dari rasa kecewa adalah pengampunan. Ketika kekecewaan begitu hebat dipertahankan maka hal tersebut akan menjadi akar kepahitan dalam hidup. Ketika akar kepahitan tersebut tidak segera dihilangkan, maka akibatnya akan sangat mendalam, tidak hanya bagi diri sendiri tetapi juga bagi orang disekitar kita. Oleh kerananya akar kepahitan tersebut sangat berbahaya maka yang wajib dan harus dilakukan adalah melepaskan pengampunan, sekecewa apapun hati kita.

Memang sukar untuk mengampuni, tetapi itu adalah ubat yang paling mujarab dalam mengatasi kekecewaan. Terhadap siapapun Anda dikecewakan, ampunilah. Sehebat apapun Anda dikecewakan maka ampunilah, tidak peduli siapapun orang itu. Mungkin itu adalah suami atau isteri Anda, insane yang anda sabgat cintai@sayangi, pihak atasan, pekerja bawahan, rakan kerja atau mungkin juga terhadap orang yang tidak Anda kenal sama sekali.

Kekecewaan memang sungguh menyakitkan, tetapi tanpa rasa kecewa kita juga tidak dapat menikmati indahnya kehidupan. Justru dengan kekecewaan itu maka kita dituntut untuk menjadi hidup lebih baik dan lebih berkembang . Kecewa bukan untuk dipelihara atau untuk senjata menyakiti diri sendiri atau orang lain, melainkan kecewa sungguh sangat indah apabila diwujudkan sebagai tanda kedewasaan dalam menikmati suatu masalah dan menghadapinya dengan hati yang lapang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan